Az 1930-as években a németek megkezdték haderejük újrafelfegyverzését és modernizálását. A modernizálás részeként igyekeztek a gépesítettséget növelni a szárazföldi haderő minden fegyverneménél.
A javaslat, miszerint az új német haderő tüzérségének mobilitását féllánctalpas vonatókkal kell növelni, 1932-ben született. Eredetileg három típust terveztek hadrendbe állítani: öt, nyolc és tizenkét tonnás vontatókapacitással (Sd.Kfz. 6, Sd.Kfz. 7, Sd.Kfz. 8), de a háború végén hét különböző kategóriájú féllánctalpas vontató szolgált a Wehrmacht alakulatainál.
Az 1932-es fejlesztési terveknek megfelelően látott hozzá a Büssing-NAG vállalat egy 6 tonnás vonóerővel rendelkező jármű kifejlesztéséhez. A típus első példánya 1934-ben készült el BN L5 gyári jelöléssel. A jármű fő feladatának a műszaki alakulatok felszerelésének és katonáinak szállítását szánták. Különféle hídelemek szállítása mellett a sofőrön kívül 12 főnyi műszaki személyzetet vihetett magával. A Wehrmacht alakulatainál a vontató mittlerer Zugkraftwagen 5t (Sd.Kfz. 6) néven állt csapatszolgálatba.
A jármű tüzérségi vontató változata Zugkraftwagen 5t mit Artillerie-Aufbau (Sd.Kfz. 6/1) jelölést kapta. Ez lényegében a felépítményében különbözött az műszaki-utász változattól: a leghátsó üléssor helyén lőszertárolót alakítottak ki a vontatandó löveg lőszerkészletének. A járművet többnyire a 10,5 cm-es le.FH 18 könnyű tarackok, 7,5 cm-es tábori lövegek valamint a 8,8 cm-es légvédelmi lövegek vontatására használták. Az 5 tonnás vontató (fegyvertelen) példányaiból még 757 állt szolgálatban a német fegyveres erőknél 1945. március 1-én.
Mivel a német haderő légvédelmi fegyvernemének (Flakwaffe) mozgékonysága meglehetősen gyenge volt, így komoly igény jelentkezett önjáró légvédelmi lövegek kifejlesztésére. Az első ilyen járművek alapjául szintén az Sd.Kfz. 6-os vontató szolgált. A féllánctalpast egy 3,7 centiméteres FlaK 36 típusú löveggel fegyverezték fel, melynek percenkénti tűzgyorsasága 180 lövés, hatásos lőtávolsága vízszintesen 6500, függőlegesen 4800 méter volt. A jármű a lőszerkészletének nagy részét egy hozzácsatolt utánfutón vitte magával. 1941 és 1943 között 339 készült belőle. Valamennyi Sd.Kfz. 6/2-es a Luftwaffe állományába került; ennek is tudható be, hogy 1945-ben még valamennyi legyártott példány szolgálatban állt – a fronttól távol nem igazán érhette őket veszteség.
1941 folyamán a Wehrmacht egységei nagy mennyiségű 76,2 milliméteres L/51 csőhosszúságú F-22 Model 1936 típusú tábori löveget zsákmányoltak a Vörös Hadsereg visszavonuló illetve katlanba zárt alakulataitól. Mivel akkortájt ez volt az egyetlen fegyver, amely képes volt áttörni a szovjet harckocsik páncélzatát viszonylag biztonságos távolságból, ezért a németek PaK 36(r) néven rendszerbe is állították volt „gazdáikkal” szemben. A lövegek csöveit azonban újra kellet huzagolni, hogy azokból a német gyártású 7,5 centiméteres páncéltörő gránátokat is ki lehessen lőni.
A Wehrmacht igyekezet minél több és minél mozgékonyabb páncélvadászra szert tenni, így számos ideiglenes megoldásnak szánt eszköz jött létre. Az orosz löveg hordozására – többek között – az Sd.Kfz. 6-ost választották ki. A PaK 36(r) köré 10 milliméteres páncéllemezekből doboz-szerű felépítményt helyeztek, hogy megvédjék a személyzetet az ellenség tüzétől. A jármű 7.62 cm Pak 36(r) auf 5t Zugkraftwagen „Diana” néven állt rendszerbe.
Az Sd.Kfz. 6-os meglehetősen drága jószág volt: előállítási költsége elérte a 30 000 birodalmi márkát, ezért gyártásával 1943-ban felhagytak. Feladatkörét a könnyebb és olcsóbb Sd.Kfz. 3-as típus, valamint az új nehézvontató, az s.WS vette át.
Az Sd.Kfz. 6-os típus harctéri alkalmazása
Az Sd.Kfz. 6-os jól beváltotta a hozzá fűzött reményeket: számos példánya egészen a háború végéig szolgálta a Wehrmacht utász és tüzér alakulatait.
A légvédelmi változat valamennyi példánya a Luftwaffe állományába került. Fő feladatuk a repterek és az egyéb kulcsfontosságú létesítmények védelme volt.
A „Diana” páncélvadászokat egytől-egyig a Panzerjäger Abteilung 605 kötelékébe helyezték és Észak-Afrikába vezényelték őket, ahonnét szinte egy sem tért vissza.
mittlerer Zugkraftwagen 5t (Sd.Kfz.6) | |||
Általános | Sd.Kfz.6, Sd.Kfz.6/1 | Sd.Kfz.6/2 | Pak 36(r) auf 5t Zkw |
Jármű típusa | közepes vontató | önjáró légvédelmi löveg | önjáró páncéltörő löveg |
Gyártó cég(ek) | Büssing-NAG, Daimler-Benz | Büssing-NAG, Daimler-Benz | Büssing-NAG, Daimler-Benz |
Hadrendbe állítás | 1935 | 1935 | 1935 |
Kezelők száma | 3+12 fő – műszaki változat 3+9 fő – tüzérségi változat |
7 fő | 5 fő |
Méretek | |||
Harci tömeg | 9 t | 10,4 t | 10,5 t |
Teljes hossz | 6325 mm | 6320 mm | 6330 mm |
Törzshossz | 6325 mm | 6320 mm | 6330 mm |
Szélesség | 2260 mm | ||
Magasság | 2500 mm | 2980 mm | |
Hajtómű | |||
Motor | Maybach HL 54 TURkm, 6 hengeres benzinmotor | ||
Teljesítmény | 115 LE | ||
Tüzelőanyag-tartály | 190 l | ||
Teljesítmény | |||
Max. sebesség országúton | 50 km/h | ||
Max. sebesség terepen | n.a. | ||
Hatótávolság országúton | 300 km | ||
Hatótávolság terepen | 150 km | ||
Minimum fordulósugár | 15 m | ||
Kapaszkodó képesség | n.a. | ||
Lépcsőmászó képesség | 0,84 m | ||
Árokáthidaló képesség | 2,08 m | ||
Gázlómélység | 0,5 m | ||
Szállítható/vontatható hasznos teher | 1500 kg / 5000 kg | n.a. | |
Fegyverzet | |||
Fő fegyverzet | – | 3,7cm FlaK 36 típusú löveg | 7,62 cm PaK 36(r)típusú löveg |
Csőhossz | – | L/98 | L/51,5 |
Kiegészítő fegyverzet | – | n.a. | |
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) | – | n.a. | |
Páncélzat | |||
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) | – | ||
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) | – | ||
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) | – | ||
Oldalak (vastagság/dőlésszög) | – | ||
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) | – | 10 mm / 90 fok | |
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) | – | 10 mm / 90 fok | |
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) | – | 10 mm / 90 fok | |
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) | – | ||
Fegyverpajzs (vastagság/dőlésszög) | – | n.a. |
1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen | |
Sd.Kfz. 6 | n.a. | n.a. | 348 | 360 | 564 | 563 | 729 | – | ~3000 |
Típusváltozatok:
Források:
by RB