Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Sd.Kfz. 6 (mittlerer Zugkraftwagen 5t)


Kategória:
Féllánctalpasok



Az 1930-as években a németek megkezdték haderejük újrafelfegyverzését és modernizálását. A modernizálás részeként igyekeztek a gépesítettséget növelni a szárazföldi haderő minden fegyverneménél.
A javaslat, miszerint az új német haderő tüzérségének mobilitását féllánctalpas vonatókkal kell növelni, 1932-ben született. Eredetileg három típust terveztek hadrendbe állítani: öt, nyolc és tizenkét tonnás vontatókapacitással (Sd.Kfz. 6, Sd.Kfz. 7, Sd.Kfz. 8), de a háború végén hét különböző kategóriájú féllánctalpas vontató szolgált a Wehrmacht alakulatainál.
Az 1932-es fejlesztési terveknek megfelelően látott hozzá a Büssing-NAG vállalat egy 6 tonnás vonóerővel rendelkező jármű kifejlesztéséhez. A típus első példánya 1934-ben készült el BN L5 gyári jelöléssel. A jármű fő feladatának a műszaki alakulatok felszerelésének és katonáinak szállítását szánták. Különféle hídelemek szállítása mellett a sofőrön kívül 12 főnyi műszaki személyzetet vihetett magával. A Wehrmacht alakulatainál a vontató mittlerer Zugkraftwagen 5t (Sd.Kfz. 6) néven állt csapatszolgálatba.
A jármű tüzérségi vontató változata Zugkraftwagen 5t mit Artillerie-Aufbau (Sd.Kfz. 6/1) jelölést kapta. Ez lényegében a felépítményében különbözött az műszaki-utász változattól: a leghátsó üléssor helyén lőszertárolót alakítottak ki a vontatandó löveg lőszerkészletének. A járművet többnyire a 10,5 cm-es le.FH 18 könnyű tarackok, 7,5 cm-es tábori lövegek valamint a 8,8 cm-es légvédelmi lövegek vontatására használták. Az 5 tonnás vontató (fegyvertelen) példányaiból még 757 állt szolgálatban a német fegyveres erőknél 1945. március 1-én.
Mivel a német haderő légvédelmi fegyvernemének (Flakwaffe) mozgékonysága meglehetősen gyenge volt, így komoly igény jelentkezett önjáró légvédelmi lövegek kifejlesztésére. Az első ilyen járművek alapjául szintén az Sd.Kfz. 6-os vontató szolgált. A féllánctalpast egy 3,7 centiméteres FlaK 36 típusú löveggel fegyverezték fel, melynek percenkénti tűzgyorsasága 180 lövés, hatásos lőtávolsága vízszintesen 6500, függőlegesen 4800 méter volt. A jármű a lőszerkészletének nagy részét egy hozzácsatolt utánfutón vitte magával. 1941 és 1943 között 339 készült belőle. Valamennyi Sd.Kfz. 6/2-es a Luftwaffe állományába került; ennek is tudható be, hogy 1945-ben még valamennyi legyártott példány szolgálatban állt – a fronttól távol nem igazán érhette őket veszteség.

1941 folyamán a Wehrmacht egységei nagy mennyiségű 76,2 milliméteres L/51 csőhosszúságú F-22 Model 1936 típusú tábori löveget zsákmányoltak a Vörös Hadsereg visszavonuló illetve katlanba zárt alakulataitól. Mivel akkortájt ez volt az egyetlen fegyver, amely képes volt áttörni a szovjet harckocsik páncélzatát viszonylag biztonságos távolságból, ezért a németek PaK 36(r) néven rendszerbe is állították volt „gazdáikkal” szemben. A lövegek csöveit azonban újra kellet huzagolni, hogy azokból a német gyártású 7,5 centiméteres páncéltörő gránátokat is ki lehessen lőni.
A Wehrmacht igyekezet minél több és minél mozgékonyabb páncélvadászra szert tenni, így számos ideiglenes megoldásnak szánt eszköz jött létre. Az orosz löveg hordozására – többek között – az Sd.Kfz. 6-ost választották ki. A PaK 36(r) köré 10 milliméteres páncéllemezekből doboz-szerű felépítményt helyeztek, hogy megvédjék a személyzetet az ellenség tüzétől. A jármű 7.62 cm Pak 36(r) auf 5t Zugkraftwagen „Diana” néven állt rendszerbe.
Az Sd.Kfz. 6-os meglehetősen drága jószág volt: előállítási költsége elérte a 30 000 birodalmi márkát, ezért gyártásával 1943-ban felhagytak. Feladatkörét a könnyebb és olcsóbb Sd.Kfz. 3-as típus, valamint az új nehézvontató, az s.WS vette át.

Az Sd.Kfz. 6-os típus harctéri alkalmazása

Az Sd.Kfz. 6-os jól beváltotta a hozzá fűzött reményeket: számos példánya egészen a háború végéig szolgálta a Wehrmacht utász és tüzér alakulatait.
A légvédelmi változat valamennyi példánya a Luftwaffe állományába került. Fő feladatuk a repterek és az egyéb kulcsfontosságú létesítmények védelme volt.
A „Diana” páncélvadászokat egytől-egyig a Panzerjäger Abteilung 605 kötelékébe helyezték és Észak-Afrikába vezényelték őket, ahonnét szinte egy sem tért vissza.

mittlerer Zugkraftwagen 5t (Sd.Kfz.6)
Általános Sd.Kfz.6, Sd.Kfz.6/1 Sd.Kfz.6/2 Pak 36(r) auf 5t Zkw
Jármű típusa közepes vontató önjáró légvédelmi löveg önjáró páncéltörő löveg
Gyártó cég(ek) Büssing-NAG, Daimler-Benz Büssing-NAG, Daimler-Benz Büssing-NAG, Daimler-Benz
Hadrendbe állítás 1935 1935 1935
Kezelők száma 3+12 fő – műszaki változat
3+9 fő – tüzérségi változat
7 fő 5 fő
Méretek
Harci tömeg 9 t 10,4 t 10,5 t
Teljes hossz 6325 mm 6320 mm 6330 mm
Törzshossz 6325 mm 6320 mm 6330 mm
Szélesség 2260 mm
Magasság 2500 mm 2980 mm
Hajtómű
Motor Maybach HL 54 TURkm, 6 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 115 LE
Tüzelőanyag-tartály 190 l
Teljesítmény
Max. sebesség országúton 50 km/h
Max. sebesség terepen n.a.
Hatótávolság országúton 300 km
Hatótávolság terepen 150 km
Minimum fordulósugár 15 m
Kapaszkodó képesség n.a.
Lépcsőmászó képesség 0,84 m
Árokáthidaló képesség 2,08 m
Gázlómélység 0,5 m
Szállítható/vontatható hasznos teher 1500 kg / 5000 kg n.a.
Fegyverzet
Fő fegyverzet – 3,7cm FlaK 36 típusú löveg 7,62 cm PaK 36(r)típusú löveg
Csőhossz – L/98 L/51,5
Kiegészítő fegyverzet – n.a.
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) – n.a.
Páncélzat
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) –
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) –
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) –
Oldalak (vastagság/dőlésszög) –
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) – 10 mm / 90 fok
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) – 10 mm / 90 fok
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) – 10 mm / 90 fok
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) –
Fegyverpajzs (vastagság/dőlésszög) – n.a.

1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Sd.Kfz. 6 n.a. n.a. 348 360 564 563 729 – ~3000

Típusváltozatok:

  • Sd.Kfz. 6 Zugkraftwagen 5 t mit Pionier-Aufbau – utász alakulatok számára optimalizált jármű
  • Sd.Kfz. 6/1 Zugkraftwagen 5t mit Artillerie-Aufbau – tüzér alakulatok számára optimalizált jármű
  • Sd.Kfz. 6/2 3,7cm Flak 36 auf Fahrgestell Zugkraftwagen 5t – légvédelmi változat
  • 7.62cm Pak 36(r) auf 5t Zugkraftwagen „Diana” – páncélvadász változat

Források:

  • Achtung panzer!
  • World War II Tanks and Vehicles
  • Lexikon der Wehrmacht

by RB

Hozzászólások



 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák