Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Sd.Kfz. 7 Mittlerer Zugkraftwagen 8t


Kategória:
Féllánctalpasok



A 30-as években a németek megkezdték haderejűk újra felfegyverzését és modernizálását. A modernizálás részeként igyekeztek a gépesítettséget növelni a szárazföldi haderő minden fegyverneménél, így a tüzérségnél is. Az első világháborúban, sőt még a második világháború első felében is a tüzérségi eszközök jelentős részét lovakkal vontatták. A lóvontatás azonban rengeteg problémával járt (takarmányozás, lovak gondozása) és nem is bizonyul hatékonynak.
Az egyetlen megoldás a gépesítés jelentette. A német cégek (tüzérségi) vontatók egész sorát fejlesztették ki a német hadvezetés igényeinek megfelelően. Ezek általában féllánctalpas kivitelben készültek, mivel a hagyományos, összkerék meghajtású teherautók és vontatók terepen nyújtott teljesítménye nem felelt meg az elvárásoknak.
A féllánctalpas vontatok között az egyik legelterjedtebb és legnagyobb példányszámban gyártott típus a 8 tonnás Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz. 7.) volt.
A jármű gyártója a Krauss-Maffei AG már 1928-ban meg kezdte egy kísérleti féllánctalpas vontató kifejlesztését MS (m5) néven. 1933-ban a Waffenamt felkérésére készítette el a cég m7-es néven a későbbi Sd.Kfz. 7-es vontató prototípusát. Az első kis szériában gyártott típus az m8-as volt, amelynek első példánya 1934-ben hagyta el a cég müncheni gyárát. Az m8 valamivel hosszabb volt az eredeti prototípusnál és egy erősebb Maybach HL 52 hat hengeres motor hajtotta. Az m8-ast tovább fejlesztéseként született meg a Maybach HL 57 motorral szerelt m9-es. Az m9-esből 1936. folyamán mintegy 127 darab készült. A következő lépcsőt az m10-es jelentette amely gyakorlatilag csak erőforrásában (Maybach HL 62) tért el az m9-estől. Az m10-ből 222 példány épült. 1937-ben készült el a végső modell a KM m11, amely hivatalosan a Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz. 7) elnevezést kapta. A jármű nevében a 8t a vontatható tömegre (8tonna) utal. Ez modellt változtatás nélkül gyártották egészen 1943-ig, amikor is a Maybach HL 62-es motort a modernebb Maybach HL 64-esre cserélték.

Az Sd.Kfz. 7-eket általában a 88 mm-es légvédelmi lövegek (FlaK), 105 mm-es sK18-as nehéz lövegek és 150 mm-es sFH 18-asok vontatására használták. A jármű 12 fős kezelőszemélyzet (sofőrrel együtt) szállítására és 8000 kg-os teher vontatására volt alkalmas egyidejűleg.
A vontató egy 3450 kg-os vonóerejű csörlővel is fel volt szerelve.
A jármű rendkívül sikeresnek és hasznosnak bizonyult, mint azt a gyártási statisztikák is mutatják. A járművet exportálták is: 1941-44. között a Bulgár Hadseregnek is jelentős mennyiséget szállítottak. Külön érdekesség hogy a Brazil Hadsereg is rendelt 32 db. Sd.Kfz. 7-est 1939-ben, de csak 5 példányt szállítottak le a németek 1941-ben.
A 8 tonnás vontatót az olasz FIAT is gyártotta licence alapján 61-es típus néven. Összesen 250 jármű késült az olasz cég gyáraiban. A Brit Hadsereg vezetésére is olyan nagy hatást gyakorolt a jármű, hogy felkérte a lutoni Vauxhall Motors Limited céget a jármű másolatának elkészítésére. A brit féllánctalpas program azonban csak 6 prototípus legyártásáig jutott.
Az Sd.Kfz. 7-esek pálya futása nem ért véget a háború végével, mivel a Csehszlovák Hadsereg más német harcjárművekhez hasonlóan egészen az 5-es évekig hadrendben tartotta.
Az Sd.Kfz. 7-es vontató változatán kívül számos más verziója is létezett, melyek közül a legjelentősebbek a légvédelmi változatok. Ezek alkották a Wehrmacht mobil légvédelmének gerincét 1940-től kezdve egészen a háború végéig.

Az Sd.Kfz. 7/1-es (2cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette) lényegében egy szabványos vontató volt, melynek platójára egy teljesen körbe forgatható 20 mm-es Flakvierling 38 légvédelmi gépágyú került. A Flakvierling 38-as gyakorlatilag nem volt más, mint 4db szabvány FlaK 38-as egy állványzatra építve. A négy gépágyú együttes tűzgyorsasága elérte a 1800 lövést percenként, ami komoly fenyegetést jelentett az olyan alacsonyan támadó repülőgépek számára, mint a Typhoon volt Normandiában, vagy mint az Il-2 az orosz fronton. A löveg irányzási korlátja függőlegesen -10 és +100 fok között volt, míg vízszintesen 360 fokban körbe forgatható volt. A személyzet egy vezetőből, egy jármű parancsnokból és 8 lövegkezelőből állt. A jármű lőszer javadalmazása nem volt túl nagy (600), de ezt kilehetett egészíteni 2400-ra, ha a jármű S.Ah. 56-os utánfutóval látták el (mivel ez további 1800 lőszert szállíthatott). 1942-től kezdve a járművek vezető fülkéjét könnyű páncélzattal (8 mm) is ellátták, hogy nagyobb védelmet nyújtsanak a személyzet részére a kézifegyverekkel szemben. A féllánctalpasokat általában a Luftwaffe és a páncélos alakulatok légvédelmi egységeihez osztották be.
Megfelelő taktika alkalmazásával a Sd.Kfz. 7/1-esek nagyon hatékony eszköznek bizonyultak.
A 2. SS-páncéloshadosztály „Das Reich”, miközben a normandiai front felé haladt, a tankönyvnek megfelelően vetette be ezeket a légvédelmi harcjárműveket, de mindemellett persze hatalmas szerencsére is szükségük volt. A hadosztály Panther-ei széthúzott oszlopban, egymástól 50 m-es távolságra haladtak. Nagyjából minden 10. páncélos után egy Sd.Kfz. 7/l-es féllánctalpast állítottak be a sorba, amely az alacsonyan támadó repülőgépek ellen nyújtott védelmet. Mikor az idő kitisztult, és a hadosztály éppen Periers közelében járt, egy csapat amerikai Thunderbolt vadász-bombázó kis magasságon támadva géppuskázta végig a járműoszlopot, majd visszafordultak egy második menetre is. Számos Sd.Kfz. 7/l-es állt le, az út szélére, és tüzet nyitottak négycsövű gépágyúikból, 20 mm-es lövedékek százaival árasztva el a légteret. Az egyik Thunderbolt szinte azonnal megremegett, amint keresztülhaladt a golyózáporon, majd a közeli erdőbe zuhant. Ezt a kemény védelmet látva a többi vadászbombázó megszakította a támadását, és más, könnyebb préda után kutatva elmenekült.
Az Sd.Kfz. 7/1-es nagy tűzereje lévén nem csak repülőgépek, hanem földi célpontok ellen is sikerrel vette fel a harcot: különösen az ellenséges gyalogság elleni harcban jeleskedett.
A háború végéig mintegy 750-800 Sd.Kfz. 7/1-es készült a Krauss-Maffei AG gyáraiban. Egy 1945. március 1-i összeírás szerint a Wehrmacht egységeinél még mindig 319 példány szolgált, annak ellenére, hogy a gyártását előző év decemberében abba hagyták.

Az vontató másik légvédelmi változata az Sd.Kfz. 7/2-es (3.7cm Flak 36/37/43 auf Selbstfahrlafette) volt, amely szinte csak fegyverzetében különbözött a 7/1-estől. Mivel sok esetben a Flakvierling 38-as lőtávolsága és tűzereje nem bizonyult elegendőnek a 7/2-es szériájú járműveket erősebb, 37 mm-es löveggel szerelték fel (FlaK 36 vagy 37 vagy 43). A 37 mm-es gépágyúk tűzgyorsasága modelltől függően 160-360 lövés/perc volt. Míg a FlaK 36-os és 37-es lövegek vertikális irányzási korlátja -8 és +85 fok között volt, addig a FlaK 43-ast 90 fokig lehetett emelni. 1943-ban a 7/1-esekhez hasonlóan Sd.Kfz. 7/2-eseket is ellátták némi páncélzattal. A járműből 1942-1945 között körülbelül 1000 példány készült.
Az Sd.Kfz. 7/2-esek többsége a Luftwaffe légvédelmi egységeihez került.
Testvéréhez hasonlóan a 7/2-is alkalmas volt földi célpontok elleni támadásra.
Egy összeírás szerint a különböző német egységeknél 1945. március 1-én 123 Sd.Kfz. 7/2-es jármű állt szolgálatban.

Sd.Kfz. 7 mittlerer Zugkraftwagen 8t
Általános Sd.Kfz. 7 Sd.Kfz. 7/1 Sd.Kfz. 7/2
Jármű típusa közepes vontató önjáró légvédelmi löveg
Gyártó cég(ek) n.a.
Hadrendbe állítás 1939 1940 1942
Kezelők száma 12 fő 10 fő 7 fő
Méretek
Harci tömeg 9,7 t 11,55 t
Teljes hossz 6850 mm 6800 mm 6550 mm
Törzshossz 6880 mm 6800 mm 6550 mm
Szélesség 2400 mm 2500 mm 2400 mm
Magasság 2620 mm 3300 mm 3200 mm
Hajtómű
Motor Maybach HL 64 típusú 6 hengeres benzinmotor Maybach HL 64TR vagy Maybach HL 62TUK típusú 6 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 140 LE
Tüzelőanyag-tartály 215 l 203 l
Mozgékonyság
Max. sebesség országúton 50 km/h
Max. sebesség terepen n.a.
Hatótávolság országúton 250 km
Hatótávolság terepen 120 km 100 km
Kapaszkodóképesség n.a.
Árokáthidaló képesség n.a.
Lépcsőmászó képesség n.a.
Gázló mélység n.a.
Minimum fordulósugár n.a.
Fegyverzet
Fő fegyverzet – 20 mm-es Flakvierling 38 típusú légvédelmi gépágyú 37 mm-es Flak 43 típusú légvédelmi gépágyú
Csőhossz – L/112,5 L/98
Kiegészítő fegyverzet –
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) – 600/- 120/-
Páncélzat
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) nincs páncélzat 8 mm/n.a.
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) nincs páncélzat 8 mm/n.a.
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) nincs páncélzat 8 mm/n.a.
Oldalak (vastagság/dőlésszög) nincs páncélzat 8 mm/n.a.
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) nincs páncélzat 8 mm/n.a.

Sd.Kfz. 7

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Sd.Kfz. 7* – 1609 996 1322 1388 3250 3352 270 13 029
Sd.Kfz. 7/1 – – n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. 750-800
Sd.Kfz. 7/2 – – – – n.a. n.a. n.a. n.a. ~1000

* összes változat együttvéve.

Típusváltozatok:

Sd.Kfz. 7/1

        – 20 mm-es löveggel felfegyverzett légvédelmi változat (2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette Sd.Kfz. 7/1)

Sd.Kfz. 7/2

        – 37 mm-es löveggel felfegyverzett légvédelmi változat (3.7 cm Flak 36/37/43 auf Selbstfahrlafette Sd.Kfz. 7/2)

Sd.Kfz. 7/5

        – 76,2 mm-es löveggel felfegyverzett páncélvadász változat (Artemis – 7.62 cm(r) Pak auf Zgkw 8t.)

Sd.Kfz. 7/6

        – légvédelmi távmérővel felszerelt változat (Flakmesstruppkraftwagen)

Sd.Kfz. 7/9

      – V2 rakéták szállítására kifejlesztett változat (Feuerleitpanzerfahrzeug für V-2 Raketen auf Zugkraftwagen 8t)

Források:

www.achtungpanzer.comwww.lexikon-der-wehrmacht.dewww.autogallery.org.ruwww.feldgrau.comwww.onwar.com

by RB

Hozzászólások



 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák