Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Sd.Kfz. 10 Leichter Zugkraftwagen 1t


Kategória:
Féllánctalpasok



A 30-as években a németek megkezdték haderejük újra felfegyverzését és modernizálását. A modernizálás részeként igyekeztek a gépesítettséget növelni a szárazföldi haderő minden fegyverneménél, így a tüzérségnél is. Az első világháborúban, sőt még a második világháború első felében is a tüzérségi eszközök jelentős részét lovakkal vontatták. A lóvontatás azonban rengeteg problémával járt (takarmányozás, lovak gondozása) és nem is bizonyul hatékonynak.
Az egyetlen megoldás a gépesítés jelentette. A német cégek (tüzérségi) vontatók egész sorát fejlesztették ki a német hadvezetés igényeinek megfelelően. Ezek általában féllánctalpas kivitelben készültek, mivel a hagyományos, összkerék meghajtású teherautók és vontatók terepen nyújtott teljesítménye nem felelt meg az elvárásoknak.
A féllánctalpas vontatok között legnagyobb példányszámban gyártott típus, az 1 tonna tömeg vonatatására képes leichter Zugkraftwagen 1t (Sd.Kfz. 10) volt.
A járművet a német Demag vállalat fejlesztette ki 1936 és 1937 folyamán a Heereswaffenamt felkérésére. A járművet többnyire olyan kisebb tömegű tüzérségi és légvédelmi fegyverek vontatására használták, mint a 20 mm-es FlaK 30 ill. FlaK 38-as légvédelmi löveg vagy éppen a 150 mm-es Nebelwerfer 41-es.
A jármű első változata a D6-os gyári típusjelzést kapta. A D6-os típus 1937-1939 között volt gyártásban. 1939-től kezdte a Demag gyártani a jármű továbbfejlesztett változatát: a D7-est. A D7-es gyakorlatilag csak abban különbözött elődjétől, hogy nagyobb teljesítményű motor hajtotta. A D7-es egészen 1945-ig gyártásban maradt. A német fegyveres erőknél azonban nem tettek különbséget a két típus között: mindkét féllánctalpas vontató a leichter Zugkraftwagen 1t elnevezést és az Sd.Kfz. 10-es típus sorszámot kapta.
A jármű annyira megbízhatónak és hatékonynak bizonyult, hogy az Sd.Kfz. 10-es alvázát használták fel az Sd.Kfz. 250-s típusú könnyű lövészpáncélos alvázául is. Az Sd.Kfz. 250-es különböző változataihoz összesen mintegy 7500 darab Sd.Kfz. 10-es alvázat használtak fel. Az Sd.Kfz. 10-es könnyű vontatóból és különböző típus változataiból (az Sd.Kfz. 250-est is ide sorolva) összesen mintegy 23-25 ezer példány épült 1937-1945 között. Egy 1945 március 1-én készült leltár szerint a német fegyveres erők különböző egységeinél az Sd.Kfz. 10-es 2255 példánya állt szolgálatban.

Az Sd.Kfz. 10-esnek számos változata létezett, amelyek közül feltétlen ki kell emelni a légvédelmi változatokat, hiszen a háború során ezek adták a német haderő mobil (önjáró) légvédelmi eszközeinek legnagyobb részét.
Az első légvédelmi változat az Sd.Kfz. 10/4-es jelölést kapta. A vontató platójára egy 20 mm-es FlaK 30-as légvédelmi löveg szereltek, amelyet 360 fokban lehetett körbe forgatni. Az Sd.Kfz. 10/4-es gyártása 1939 júliusa és 1942 márciusa között folyt. Ez alatt az időszak alatt összesen mintegy 2000 példány készült a típusból. 1941-től kezdve a jármű fegyverzetét a modernebb FlaK 38-asra cserélték és a vezetőfülkét 8 milliméteres páncélzattal látták el. A modernizált jármű az Sd.Kfz. 10/5-ös jelölést kapta. Az Sd.Kfz. 10/5-ös típusból is több mint 1000 példány épült. A vontató mindkét légvédelmi változatát a Heer, a Waffen-SS valamint a Luftwaffe légvédelmi ütegeihez osztották be.
A leichter Zugkraftwagen 1t-nek létezett még egy 37 mm-es ill. egy 50 mm-es löveggel felfegyverzett páncélvadász változata is.

Sd.Kfz. 10 leichter Zugkraftwagen 1t
Általános Demag D6 Demag D7
Jármű típusa könnyű vontató (leichter Zugkraftwagen)
Gyártó cég(ek) Demag Demag
Hadrendbe állítás 1937 1939
Kezelők száma 8 fő
Méretek
Harci tömeg 4,9 t
Teljes hossz 4750 mm
Törzshossz 4750 mm
Szélesség 1930 mm
Magasság 1620 mm
Hajtómű
Motor Maybach HL 38 TRKM típusú 6 hengeres benzinmotor Maybach HL 42 TRKM típusú 6 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 90 LE 100 LE
Tüzelőanyag-tartály n.a. 115 l
Mozgékonyság
Max. sebesség országúton 65 km/h
Max. sebesség terepen 45 km/h
Hatótávolság országúton 300 km
Hatótávolság terepen 170 km
Szállítható/vontatható hasznos teher 1500 kg/1000 kg
Kapaszkodóképesség n.a.
Árokáthidaló képesség 1,475 m 1,475 m
Lépcsőmászó képesség 0,675 m 0,675 m
Gázló mélység n.a.
Minimum fordulósugár 8,85 m 8,85 m
Fegyverzet nincs
Páncélzat nincs

 

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Sd.Kfz. 10* 1515 1515 3094 3511 2883 2724 891 80 14 693

* összes változat együttvéve.

Típusváltozatok:

Sd.Kfz. 10/1

        – vegyi anyag (értsd: harci gáz) érzékelőkkel felszerelt változat

Sd.Kfz. 10/2

        – vegyi anyag mentesítő változat

Sd.Kfz. 10/3

        – hangszórókkal felszerelt propaganda jármű

Sd.Kfz. 10/4

        – 20 mm-es FlaK 30-as löveggel felszerelt légvédelmi változat

Sd.Kfz. 10/5

        – 20 mm-es FlaK 38-as löveggel és páncélzattal felszerelt légvédelmi változat

Sd.Kfz. 10/?

      – 37, illetve 50 mm-es páncéltörő löveggel felszerelt változat

Források:

www.achtungpanzer.comwww.lexikon-der-wehrmacht.dewww.autogallery.org.ruwww.feldgrau.comwww.onwar.com

by RB

Hozzászólások



 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák