Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Sd.Kfz. 9 Schwerer Zugkraftwagen 18t


Kategória:
Féllánctalpasok



A javaslat, miszerint az új német haderő (Wehrmacht) tüzérségének mobilitását féllánctalpas vonatókkal kell növelni, 1932-ben született. Eredetileg három típust terveztek kifejleszteni 5,8 és 12 tonnás vontatókapacitással (Sd.Kfz. 6, Sd.Kfz. 7, Sd.Kfz. 8). 1936-ban azonban igény mutatkozott egy nehezebb, 18 tonnás (Sd.Kfz. 9) illetve egy könnyebb 3 tonnás (Sd.Kfz. 11) vontatótípusra is.
A 18 tonnás vontató kifejlesztésével a Fahrzeug und Motorenbau GmbH vállalatot bízták meg. A cég nevének rövidítése a „FAMO” az általuk kifejlesztette óriásvontató „becenevévé” vált.

A jármű első példányai (F1-es modell) 1937-ben álltak szolgálatba. Ez első modellt 1938-ban a második, az F2-es követte, amely már alkalmas volt nehéz utánfutók vontatására 35 tonna súlyig. Az utolsó, az F3 modell – ami szinte alig különbözött az F2-től – 1939-ben került a csapatokhoz és gyártása egészen a háború végéig folytatódott. A nehéz féllánctalpas vontató a schwerer Zugkraftwagen 18 t hivatalos megnevezést és az Sd.Kfz. 9 típussorszámot kapta.
Az Sd.Kfz. 9 vontatónak 3 különleges feladatú változata létezett. Az első változatot (Sd.Kfz. 9/1) egy 6 tonna teherbírású Billstein daruval, míg a másodikat (Sd.Kfz. 9/2) egy 10 tonna teherbírású Demag emelővel láttak el. Ezek a járművek kulcs szerepet játszottak a harckocsik javítása során, hiszen akár egy komplett Tiger tornyot is képesek voltak le emelni a helyéről. A harmadik változatot egy 88 milliméteres légvédelmi löveggel (FlaK 18, FlaK 37) fegyverezték fel és vezetőfülkét páncélzattal látták el. Első önjáró „88”-asok 1940-ben készültek. 1942-ben a Luftwaffe és a Heer fegyverügyi hivatala 112 darab 88 milliméteres FlaK 37-es löveggel felszerelt „FAMO”-t rendelt. Az első 14 példány leszállítás után (1943. júnus-július) azonban a rendelést törölték.

A háború végéig minden változatot beleszámítva összesen 2727 darab Sd.Kfz. 9-es került ki a FAMO, Vomag és Tatra cégek üzemeiből. Egy 1945 március elsejei leltár szerint a „FAMO” 1276 példánya állt szolgálatban a Wehrmacht és a Waffen-SS különböző egységeinél.

A „FAMO” a harcokban

Az Sd.Kfz. 9-es fő feladta a háború első felében a nehéz lövegek vontatása volt. Ezt a típust használták 210, 240, 355 milliméteres tüzérségi lövegek valamint a 128 milliméteres FlaK 40-esek vontatására. Szükség esetén a jármű akár 30 felfegyverzett katonát is képes volt szállítani.
A „FAMO” másik, szintén fontos feladata a sérült, de még javítható harckocsik elvontatása volt. Az 1942-ben érvényben lévő hadrend szerint az Sd.Kfz. 9-eseket önálló mentő szakaszokba szervezték. Minden szakasz öt Sd.Kfz. 9-essel, egy 6 tonnás teherbírású daruval felszerelt Sd.Kfz. 9/1-essel valamint négy Sd.Ah. 116 utánfutóval rendelkezett.
A 20-25 tonna tömegű közepes harckocsik (Pz.Kpfw. III, Pz.Kpfw. IV) elvontatása nem okozott különösebb problémát a gigantikus vontató számára. Ezeket a járműveket rendszerint merev vontatórúddal kapcsolták a féllánctalpasokhoz a könnyebb irányíthatóság érdekében. Ha azonban a vontatandó harcjármű oly mértékben sérült volt, hogy saját futó művein nem lehetett elvontatni, ekkor jutott szerephez a nagy teherbírású Sd.Ah. 116 jelzésű utánfutó (trailer), amely 22-23 tonnáig volt terhelhető.

1943-tól kezdődően egyre nagyobb számban jelentek meg a harcmezőn a nehezebb Panther illetve Tiger típusú harckocsik, amelyek – különösen a korai változataik – nem éppen a megbízhatóságukról voltak híresek. A gyakran meghibásodó új harckocsik rengeteg munkát adtak a „FAMO”-k számára. Az új, nehezebb harckocsik vontatása azonban már meghaladta a féllánctalpas képességeit, ezért rendszerint nem egy, hanem három Sd.Kfz. 9-es vontatott egy harckocsit. A három vontatót rendszerint drótkötelekkel erősítették egymáshoz. Az így létre hozott „jármű-lánc” manőverezése nagyfokú együttműködést és szakértelmet kívánt a vontatók legénységétől.
A háború második felében egyre nagyobb számban jelentek megmentésre „szakosított” páncélosok (pl.: Bergepanther), amelyek páncélzatuknak köszönhetően biztonságosabban dolgozhattak a frontvonal közelében. A Bergepanzerekből azonban sosem állt rendelkezésre akkora mennyiség, amivel felválthatták volna a nehéz féllánctalpasokat, így hát a „FAMO” a háború végéig fontos szerepet játszott a sérült harcjárművek mentésében.

Sd.Kfz. 9 schwerer Zugkraftwagen 18 t
Általános
Jármű típusa nehéz vontató (Zugkraftwagen)
Gyártó cég(ek) n.a.
Hadrendbe állítás 1937
Kezelők száma 8 fő
Méretek
Harci tömeg 15,2 t
Teljes hossz 8250 mm
Törzshossz 8250 mm
Szélesség 2600 mm
Magasság 2850 mm
Hajtómű
Motor Maybach HL 108 típusú 12 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 270 LE
Tüzelőanyag-tartály 290 l
Mozgékonyság
Max. sebesség országúton 50 km/h
Max. sebesség terepen n.a.
Hatótávolság országúton 241 km
Hatótávolság terepen 107 km
Szállítható/vontatható hasznos teher 2800 kg/18 000 kg
Kapaszkodóképesség n.a.
Árokáthidaló képesség n.a.
Lépcsőmászó képesség n.a.
Gázló mélység n.a.
Minimum fordulósugár n.a.
Fegyverzet nincs
Páncélzat nincs

 

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Sd.Kfz. 9 (s. Zgkw. 18t) 167 240 250 384 655 916 115 2727
8,8 cm FlaK auf Zgkw. 18t (Sf) – – 15 – – 14 – – 29

Típusváltozatok:

Sd.Kfz. 9/1 Drehkran (Hebekraft 6 t) auf Fgst des schweren Zgkw 18t

        – 6 tonna teherbírású daruval felszerelt változat

Sd.Kfz. 9/2 Drehkran (Hebekraft 10 t) auf Fgst des schweren Zgkw 18t

        – 10 tonna teherbírású daruval felszerelt változat

8,8 cm FlaK 18 Selbstfahrlafette auf Zugkraftwagen 18t

        – 88 mm-es önjáró légvédelmi löveg

8,8 cm FlaK 37 Selbstfahrlafette auf Zugkraftwagen 18t

      – 88 mm-es önjáró légvédelmi löveg

Források:

www.achtungpanzer.comwww.lexikon-der-wehrmacht.de

Dr. Nicolaus Hettler: schwerer Zugkraftwagen 18t and variants, Nuts & Bolts vol.12

www.autogallery.org.ruwww.feldgrau.comwww.onwar.com

by RB

Hozzászólások



 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák