Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Jagdpanzer V Jagdpanther


Kategória:
Páncélvadászok



1942 augusztus 2-án a Heereswaffenamt megrendelte a még fejlesztés alatt álló Panther harckocsi (Pz.Kpfw. V) a legújabb 88 mm-es löveggel felszerelt rohamlöveg változatát. A részletes tervek elkészítésére a megbízást a Krupp Művek kapta. Az új rohamlöveg terveinek 1943 januárjára tervezett határidőn belül kellett elkészültek. Azonban 1942. október 15.-én Abert Speer (birodalmi fegyverkezési miniszter 1942-től) döntése alapján a további fejlesztéseket a Daimler-Benz folytatta és a Krupp csak másodlagos szerephez jutott. 1942. novemberében elkészült az új jármű fa-makettje is, amelynek kialakítás jelentősen eltért sorozatgyártásra kerülő változattól. 1943. január 5. a Daimler-Benz készítette a rohamlöveg (Sd.Kfz. 172) terveit. Ám ezeket terveket is később jelentősen átdolgozták.
Mivel azonban a Daimler-Benz szabad gyártó kapacitása nem bizonyult elegendőnek a gyártás joga átkerült a MIAG céghez.
1943. október 20-án a jármű 1:1 méretarányú makettjét – a Tiger II és a Jagdtiger makettjének társaságában – bemutatták Hitlernek, aki elégedettségének hangot adva engedélyezte a sorozatgyártás megkezdését. A jármű első példánya október végén el is készült. A jármű ekkor kapta hivatalosan a Panzerjäger für 8.8 cm PaK 43 auf Fgst Panther jelölést. 1944. február 27-én azonban Hitler elrendelte, hogy a járművet a továbbiakban egyszerűen csak Jagdpanthernek nevezzék. A nagyarányú tömeggyártás 1944 januárjában kezdődhetett meg. A háború végéig mintegy 392 darab készült (egyes források 413-417 közötti számot említenek).

A jármű alapjául a Panther Ausf. G alváza szolgált, amelyre egy 40-80 mm vastagságú, döntött lemezekből kialakított felépítményt helyeztek. A felépítmény gyakorlatilag a széria-gyártású Párduc oldalainak meghosszabbítása volt. Ez a kialakítás kiváló védelmet nyújtott a járműnek. A páncéltesten három búvó nyílást alakítottak ki: egy nagy méretűt hátul a lőszerek rakodására és két kisebbet a felépítmény tetejére. Az alváz szinte egy az egyben megegyezett a sorozatgyártású Panther alvázzal. A legfőbb eltérés a kipufogó rendszerben és az erőátviteli rendszerben volt. A Jagdpanther menettulajdonságai szintén nagyon hasonlóak voltak a sorozatgyártású Párducéhoz. Jóllehet a „Vadász-párduc” tömege meglehetősen nagy volt ez nem befolyásolt számottevően a mozgékonyságát, mivel a 700 lóerős Maybach motor elegendő hajtóerőt biztosított számára. Az átlapolt futómű rendszernek és széles lánctalpainak (660 mm) köszönhetően a fajlagos talajnyomása kisebb volt, mint a feleakkora tömegű StuG III esetében.
A Jagdpanthert a Nashorn-nál és az Ferdinand/Elefant-nál is alkalmazott 88 mm-es PaK 43-assal fegyverzetét. A fő fegyverzetet jobbra is és balra is 17 foknyira lehetett kitéríteni. Amennyiben ennél nagyobb szögtartományban kellett célozni, akkor az egész járművet el kellett forgatni. A hosszú csövű (L/71) páncéltörő löveg hatásos lőtávolsága elérte a 3000(!) métert, ami rendkívüli teljesítményt jelentett akkoriban. A jármű gyalogság elleni védelmét egy gömbcsuklós-rögzítésű MG 34-es vagy MG 42-es géppuska biztosította. A géppuskát a löveg baloldalán helyet foglaló rádiós kezelt. A személyzet önvédelmét a járműben elhelyezett négy darab MP 40-es géppisztoly szolgálta.

A személyzet elrendezése a következő képen nézett ki: a vezető elöl, baloldalt foglalt helyet, a rádiós pedig a löveg másik oldalán. Mögöttük ült a töltőkezelő és a és az irányzó, míg leghátul a parancsnok. Habár a 88 mm-es löveg zárszerkezete és a lőszerek nagy helyet foglaltak el, a Jagdpanther küzdőtere mégis tágasnak volt mondható a többi korabeli páncéloshoz képest.

A Jagdpanther a harcokban

A Jagdpanthereket önálló nehéz-páncélvadász zászlóaljakba (schwerer Panzerjäger Abteilung-s.Pz.Jäg.Abt.) szervezték. Mindegyik zászlóalj három századból, századonként 14 páncélvadászból és három parancsnoki járműből állt. Ez utóbbi járművek csupán annyiban különböztek a többi Jagdpanthertől, hogy a Fu 15-ös és Fu 16-os rádiók mellet felszerelték őket a nagyobb hatótávolságú Fu 8-as rádióval is.
Az első „Vadász-párducok” 654. és a 559. s.Pz.Jäg.Abt.-hoz irányították, amelyek ny ugaton állomásoztak 1944. júniusában. Míg a 654. s.Pz.Jäg.Abt. teljes egészében fel tudták tölteni Jagdpantherekkel, addig az 559. s.Pz.Jäg.Abt. csak mintegy 10-15 járműhöz jutott. A heves normandiai harcokban csupán egyetlen egy Jagdpantherekkel felszerelt alakulat vet részt (654. s.Pz.Jäg.Abt.), mivel a páncélvadászok nagy részére a keleti fronton volt szükség, ahol sokkal nagyobb volt az ellenség páncélos fölénye.

Amikor a D-napon, vagyis 1944. június 6-án a szövetségesek partra szálltak a németek megszállta Franciaországban, a 654. s.Pz.Jäg.Abt. a Párizs környéki Maillyle-Camp gyakorlóterén tartózkodott. Az alakulathoz éppen akkoriban érkeztek új Jagdpantherek, és a kezelők most ismerkedtek a korszerű járművekkel. Június 18-áig azonban a háromból csak két századot szereltek fel ezekkel.
Ráadásul az egyik üteg még nem ismerte eléggé az új harcjárművet, ezért Normandiában végül csak a 2. üteg 14 Jagdpantherét vetették be. Az egység 1944. július 28-án érkezett a hadműveletek helyszínére. A páncélvadászok nagy tűzereje hamarosan éreztette hatását az összecsapásokban.
Július 30-án a 2. üteg döntő szerepet játszott a szövetségesek támadásának feltartóztatásában. A Bluecoat hadművelet célja annak a résnek a kiszélesítése volt, amit az amerikaiak vágtak az ellenség védelmében a brit vonalaktól közvetlenül jobbra, Avranches-nál.
1944. július 30-án, Caumont-tól délre a britek 15. (skót) hadosztálya a 6. gárda-harckocsi dandár Churchill tankjainak támogatásával áttörte a meggyengült német vonalakat, és a 309. magaslatig nyomult előre. Hirtelen két Jagdpanther tört elő egy kis erdőben elfoglalt fedezékéből.
Összecsaptak a Churchillekkel, miközben egy harmadik páncélvadász rejtekhelyéről fedezte őket. Az ütközet mindössze két percig tartott. A páncélvadászok 11 Churchillt lőttek ki, ezután azonban kénytelenek voltak visszavonulni a nagy számbeli fölényben lévő szövetségesek elől. Az üteg két járművet hagyott hátra, melyek súlyosan megrongálódtak.

A Jagdpanzer V-öst, mivel keveset gyártottak belőle; a németek egyszerre csak kis számban vetették be. Az Ardennekben indított ellentámadás volt az egyetlen olyan hadművelet, amelyben nagyobb erőt képviselő Jagdpanther-alakulat harcolt. (51 páncélvadász, az elkészült mennyiség kb. egy hetede.)
Az Ardennekben indított ellentámadás során felvonultatott 51 Jagdpanther közül nem mindegyik vett részt a harcokban. Az offenzíva félidejénél a főparancsnokság kivonta a hadsereg 654. nehézpáncéltörő zászlóalját a tartalékállományból, és Elzász-Lotaringiába vezényelte, hogy 1944. szilveszter éjjelén részt vegyen a Nordwind hadműveletben. Egy hat hadosztályból álló seregtestnek északról dél felé, Strasbourg irányába kellett nyomulnia, és csatlakoznia azokhoz a csapatokhoz, amelyek, a colmari kiszögellésből előretörve, délről átkaroló hadmozdulatot próbáltak végrehajtani. A kiszögellés a Szajnán túli francia területekig nyúlt. Azt remélték, hogy Strasbourg visszafoglalásával – a város szimbolikus jelentőségű – sikerül elvágni a franciákat a nyugati szövetségesektől.
A 654. osztály nyolc bevethető Jagdpanthere kulcsszerepet játszott a hadműveletben, bár eközben jelentős veszteségeket szenvedtek. 1945. február 6-án az egyik Jagdpanzer V-ös lesállást foglalt el Colmar közelében, Wolfgantzen melletti kis erdőben, hogy megtámadjon.
egy francia páncélos-menetoszlopot. Azonban az 1. francia hadsereg Sherman tankjai lecsaptak a Jagdpantherre: a két szárnyról egyszerre indítottak támadást. A Shermanok lövedékei a Jagdpanther mindkét lánctalpát le szakították, így az mozgásképtelenné vált. A 654. s.Pz.Jäg.Abt. két másik Jagdpanthere legénységének is el kellett hagynia járművét motorhiba, illetve a lánctalp megrongá1ódása miatt. A negyedik Jagdpanthert szintén műszaki meghibásodás miatt kellett a harctéren hagyni, bár ezt később egy Bergepanther műszaki mentőnek sikerült visszavontatni állomáshelyére.
A sikertelenül végződő Nordwind hadművelet végén a 654. osztálynak csak négy bevethető Jagdpanthere maradt – az eredeti állomány fele. 1945. március ára az osztály teljesen felmorzsolódott, miközben sikertelenül próbálták feltartóztatni a Reich területére mélyen benyomuló szövetséges csapatokat.

A hadsereg egységei mellett a Waffen-SS is alkalmazott kisebb számban „Vadász-párducokat”. Ezek a járművek 2. SS-páncéloshadosztály (Das Reich), 9. SS-páncéloshadosztály (Hohenstaufen) valamint a 10. SS-páncéloshadosztály (Frundsberg) kötelékében harcoltak a Budapest felmentését célzó hadművelet során.
1945-től kezdődően több páncélos alakulatot – így például a 7. páncéloshadosztályt – szereltek fel Jagdpantherekkel elvesztett harckocsiijaik pótlása érdekében.
Összességében elmondható, hogy Jagdpanther volt a második világháború legjobb páncélvadász harcjárműve, hiszen egesítette magában mind azt, ami sikerhez kellett: a tűzerőt, amit a hatalmas 88 mm-es lövege biztosított számára; a védettséget, amit az alacsony építése és döntött páncélzata nyújtott és nem utolsó sorban a mozgékonyságot, ami szintén kiemelte kortársai közül. A jármű kiválósága ellenére azonban már nem tudta megmenteni Németországot a totális verségtől, mivel túl későn készült el és viszonylag kis mennyiségben állt rendelkezésre.

Panzerjäger für 8.8 cm PaK 43 auf Fgst Panther (Jagdpanther) (Sd.Kfz. 173)
Általános
Jármű típusa páncélvadász (Jagdpanzer)
Gyártó cég(ek) MIAG, MNH
Hadrendbe állítás 1944
Kezelők száma 5 fő
Méretek
Harci tömeg 45,5 t
Teljes hossz 6600 mm
Törzshossz 9870 mm
Szélesség 3420 mm
Magasság 2720 mm
Hajtómű
Motor Maybach HL 230 P30 típusú 12 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 700 LE
Tüzelőanyag-tartály 720 l
Mozgékonyság
Max. sebesség országúton 46 km/h
Max. sebesség terepen 24 km/h
Hatótávolság országúton 210 km
Hatótávolság terepen 140 km
Kapaszkodóképesség 30 fok
Árokáthidaló képesség 2,45 m
Lépcsőmászó képesség 0,9 m
Gázló mélység 0,9 m
Minimum fordulósugár 10 m
Fegyverzet
Fő fegyverzet 88 mm PaK 43/3 típusú löveg
Csőhossz L/71
Kiegészítő fegyverzet 1 db 7,92 mm-es MG 34 vagy MG 42 típusú géppuska
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) 57/600
Páncélzat
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) 60 mm/35 fok
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 80 mm/35 fok
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 40 mm/60 fok
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 40 mm/90 fok
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) 80 mm/35 fok
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) 50 mm/60 fok
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) 40 mm/55 fok
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) 25 mm/7 fok
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) 100 mm/Saukopf

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Jagdpanther – – – – – – 226 166 393

Típusváltozatok:

Befehlswagen

        – parancsnoki változat

Jagdpanther II

      – 128 mm-es löveggel felszerelt vadászpáncélos (csak tervezett)

Források:

www.achtungpanzer.com

        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A II. világháború német páncélosai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998
        Dr. Matthew Hughes – Dr. Chris Mann: A Párduc harckocsi, Hajja és Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 2000
        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A Waffen-SS fegyverei és harceljárásai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998

www.feldgrau.comwww.onwar.com

by RB

Hozzászólások




 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák