Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Jagdpanzer IV


Kategória:
Páncélvadászok



A nyomasztó szovjet páncélos fölény páncélelhárító fegyverek egész sorának kifejlesztésére késztette a németeket. A korai páncélvadászok (Marder I, Marder II, Marder III) habár rendkívül hatékonyak voltak páncélvédettségük messze elmaradt a kívánatostól. A probléma megoldását a hadvezetés egy új, megfelelő tűzerejű és páncélzatú vadászpáncélos kifejlesztésében látta. Az új „harckocsi-vadász” kifejlesztésére 1942 decemberében hirdetett pályázatot a Hadsereg Fegyverügyi Hivatala (Heereswaffenamt). A Hivatal követelményei szerint a járművet egy L/70-es csőhosszúságú 75 mm-es löveggel valamint 100 mm-es homlokpáncélzattal kellet ellátni. A jármű alapjául a jól bevált Pz.Kpfw. IV alvázat jelölték ki.
A fejlesztési megbízást végül a plaueni Vomag (Vogtlandische Maschinenfabrik AG) vállalt kapta, amely 1943. május 13-ára el is készítette a vadászpáncélos 1:1 méretarányú fa modelljét, amelyet be is mutattak a Führernek. Az első működő képes prototípus ugyanezen év októberében készült el, decemberre pedig a jármű a sorozatgyártásra is megérett. A gyártás beindítását azonban hátráltatta az, hogy a 75 mm-es hosszú csövű löveg (a Pz.Kpfw. V Panther harckocsi lövegének módosított változata) próbái és gyártása akadozott. Tekintettel azonban az egyre válságosabb hadi helyzetre – utasították a Vomagot, hogy mielőbb kezdje meg a jármű sorozatgyártását. A probléma áthidalása végett a páncélvadászt a 75 mm-es PaK 39 típusú löveg L/43-as („0” széria), később pedig az L/48-as kaliberhosszúságú változatával fegyverezték fel. A jármű, amelynek első példányai 1944 januárjában gördültek le a gyártósorról, a Jagdpanzer IV Ausf. F elnevezést és az Sd.Kfz. 162-es jelölést kapták.
A jármű páncélzata elmaradt ugyan a pályázati kiírásban szereplő 100 mm-es vastagságtól, ám ezt jól ellensúlyozza annak dőlés szöge és a jármű alacsony sziluettje. A Jagdpanzer IV-es teljesítménye szinte teljesen megegyezett a StuG IV-esével, egyedül a páncélvédettség terültén rendelkezett jobb mutatókkal. A („rövid-csövű”) Jagdpanzer IV-esből a gyártás leállításáig (1944. november) 769 darab épült a Vomag gyáraiban. A gyártás során számos módosítás végeztek a járművön. 1944 májusától elhagyták a lövegről a csőszájféket, mivel számos panasz érkezett, hogy az tüzelés után felveri a port, ami amellett, hogy elárulja harcjármű pozícióját, „elvakítja” a személyzetet is. A járműveket 1944 szeptemberéig zimmerit-tel is bevonták. Számos járművet elláttak kötény páncélzattal (Schürzen), hogy fokozzák védelmüket.

Az L/70-es löveggel felfegyverzett változat fejlesztésébe a Vomag mellett bevonták az Alkett céget is. A két vállalat másként oldotta meg a nagyméretű, PaK 42 típusú löveg beépítését, ezért a két jármű felépítménye eltért egy mástól (az Alkett vállalat típusa magasabbra sikeredett). A két járművet párhuzamosan kezdték gyártani 1944 augusztusában. Az új megnövelt tűzerejű vadászpáncélos a Panzer IV/70(A) illetvePanzer IV/70(V) típusjelzést és Sd.Kfz. 162/1-es jelölést kapta. A típusjelzésben szereplő A illetve V betűk a gyártóra utalnak (Alkett/Vomag). (Fontos megjegyezni, hogy a tévhittel ellentétben a vadászpáncélos hosszú-csövű változatára soha nem használták a Jagdpanzer IV-es jelölést).
A két gyártmány lényegében csak felépítményében különbözött. Az Alkett egy viszonylag magas, doboz-szerű felépítményt épített rá a módosítás nélküli Pz.Kpfw. IV alvázakra. Ezzel szemben a Vomag igyekezett a járművet minél alacsonyabbra tervezni – ezzel is fokozva a védelmét. ( Panzer IV/70(V) magassága: 1850 mm, Panzer IV/70(A) magssága: 2350 mm). Az Alkett által tervezett és gyártott változat engy méretének volt azonban egy előnye is: 90 lőszert tudott magával harcba vinni a Panzer IV/70(V) 55-60 lőszeres javadalmazásával szemben.
A Panzer IV/70 vadászpáncélosok mindkét változatához Pz.Kpfw. IV Ausf. H és J alvázakat használtak fel. A jármű fő fegyverzetét a középvonaltól 20 centiméterrel jobbra helyezték el és jobbra is, balra is 12 fokos szögtartományban lehetett vele irányozni. Az ezen a szög tartományon kívül eső célpontok megsemmisítéséhez az egész járművet el kellett fordítani. Az L/70-es kaliberhosszúságú PaK 42 típusú löveg a szabvány PzGr. 39-es páncéltörő lövedéket 925 m/s sebességgel lőtte ki, ami 500 méteren 124, míg 1000 méteren 111 milliméter vastag homogén páncél átütésére volt képes 30 fokos becsapódási szög esetén. Ez a teljesítmény képessé tette valamennyi korabeli harckocsi megsemmisítésére. A Panzer IV/70 személyzete (minkét gyártmánynál) 4 főből állt: vezető, parancsnok, töltő és irányzó.

A gyártás folyamán – mint ahogy ez lenni szokott – számos kisebb-nagyobb módosítást végeztek a Panzer IV/70-esek kialakításán. 1944 szeptemberétől a láncvezető görgők számát négyről háromra csökkentették. A korai járműveket, amelyek 1944 szeptembere előtt készültek zimmerittel is bevonták. A vadászpáncélosok nagy részét ellátták kötény páncélzattal (Schürzen) vagy az azt helyettesítő dróthálóval. (A háború vége felé ez utóbbi, olcsóbb megoldás volt a jellemző.). Szintén szeptemberben vezették be az új kipufogó rendszert is. A hatalmas löveg és a vastag elülső páncélzat terhét nehezen viselték a Pz.Kpfw. IV alváz elülső görgői, ezért azokat gumiabroncsosról acélperemesre cserélték. (Panzer IV/70(V) esetében az első két görgőt, a Panzer IV/70(A) esetében pedig az első négyet).
1944 augusztusa és 1945 márciusa között összesen 278 Panzer IV/70(A), valamint 930 Panzer IV/70(V) épült. A Panzer IV/70 vadászpáncélosok gyártási üteme jóval elmaradt a tervezettől, amiért a szövetséges bombázások és az anyaghiány mellett Heinz Guderian, a páncélos fegyvernem főfelügyelője (General Inspector der Panzertruppen) volt okolható. Guderian teljesen elégedett volt a StuG III-asok páncélvadászként nyújtott teljesítményével, így felesleges pazarlásnak vélte, hogy erősforrásokat (alvázakat) vonjanak el a Wehrmacht páncélos erejének gerincét adó Pz.Kpfw. IV harckocsik gyártásától. Az új vadászpáncélos ebből, valamint a nehézkes mozgásából kifolyólag a „Guderian-kacsa” („Gudrian-Ente”) gúnynevet kapta. Születtek tervek a Jagdpanzer IV-es továbbfejlesztésére (pl: 88 mm-es PaK 43-as beépítésére), de ezek sohasem valósultak meg.

A Jagdpanzer IV és a Panzer IV/70 a harcokban

A Jagdpanzer IV-eseket rendszerint a páncélos- és páncélgránátos-hadosztályok a páncélvadász zászlóaljaihoz (Panzerjäger Abteilung) osztották be 1944 márciusától kezdve. A típus első bevetésére Itáliában került sor a Herman Göring hadosztály kötelékében. A keleti fronton harcoló egységek közül először a 4. és az 5. páncéloshadosztályt szerelték fel ezekkel a járművekkel. Normandiában 1944 júniusában 62 (más források szerint csak 60) Jagdpanzer IV-es állt szolgálatban a Panzer Lehr, a Hitlerjugend, valamint a 9. páncéloshadosztály kötelékében. A rövidcsövű vadászpáncélos hatékony ideiglenes megoldásnak bizonyult a nagyobb tűzerejű változat szolgálatba állításáig. Harckocsi-vadász létére rohamlövegként a gyalogság támogatására is kiválóan megfelelt.
A Panzer IV/70(V) a nyugati fronton esett át tűzkeresztségen 1944 augusztusában, a 105. és 106. páncélos-dandár (Panzer Brigade) kötelékében harcolva. A Vomag által tervezett hosszú csövű vadász páncélosokat páncélos- és páncélgránátos-hadosztályok a páncélvadász zászlóaljaihoz (Panzerjäger Abteilung), valamint önálló páncélvadász zászlóaljakhoz és páncélos-dandárok osztották be. A legnagyobb mértékű bevetésre az Ardennekben (1945) került sor, ahol a Panzer IV/70(V) mintegy 137 példánya harcolt. Sok más rohamlöveghez és vadászpáncéloshoz hasonlóan a Panzer IV/70(V) is alanyává vált annak a (hibás) gyakorlatnak, hogy a páncéloshadosztályok harckocsi veszteségeit torony nélküli harcjárművekkel pótolták.
A Panzer IV/70(A) 1944 szeptemberében került először a páncéloshadosztályokhoz, mint „szabvány harckocsi” a veszteségek pótlására. Szintén ezzel a típussal pótolták a rohamlöveg veszteségek egy részét is. A Panzer IV/70(A)-k nagy része a keleti fronton került bevetésre.
Egy 1945. április 10-én kelt leltár szerint a Panzer IV/70 285 példánya ált még mindig szolgálatban: 274 a keleti fronton, 8 Olaszországban és 3 a nyugati frontvonalon harcolt.
Összegezve a Jagdpanzer IV-es típus család (ide értve most a Panzer IV/70(A) és (V)-t) sikeres páncélvadásznak bizonyult. Döntött páncélzata és alacsony építése kiváló védelmet nyújtott számára, míg nagy teljesítményű lövege révén (különösen a Panzer IV/70 esetében) minden korabeli ellenfelével szemben felvehette a harcot. A típus legfőbb hátránya a torony hiányából adódó szűk irányzási tartomány. Ez azonban a háború vége felé nem okozott akkora problémát, lévén, hogy a Wehrmacht minden fronton védekezésre kényszerült, így hát a fenyegetés többnyire szemből érkezett.
Érdekesség, hogy a típus karrierje nem ért véget a II. világháború végeztével: 6 Jagdpanzer IV-es – más korabeli német hadfelszereléssel egyetemben – eljutott a Szíriai Hadsereghez, amely be is vetette azokat az arab-izraeli háborúk során.

Sturmgeschütz neuer Art mit 7.5cm PaK L/48 auf Fahrgestell Pz.Kpfw. IV (Sd.Kfz. 162)
Általános Jagdpanzer IV Panzer IV/70(V)
Jármű típusa vadászpáncélos (Jagdpanzer)
Gyártó cég(ek) Vomag Nibelungenwerke (Pz. IV/70 A)
Vomag (Pz. IV/70 V)
Hadrendbe állítás 1944
Kezelők száma 5 fő
Méretek
Harci tömeg 24 t 25,8 t
Teljes hossz 6850 mm 8600 mm
Törzshossz 6040 mm
Szélesség 3280 mm
Magasság 1850 mm 2160 mm
Hajtómű
Motor Maybach HL 120 TRM típusú 12 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 300 LE
Tüzelőanyag-tartály 470 l
Mozgékonyság
Max. sebesség országúton 40 km/h 35 km/h
Max. sebesség terepen 18 km/h 16 km/h
Hatótávolság országúton 210 km
Hatótávolság terepen 130 km
Kapaszkodóképesség 30 fok 30 fok
Árokáthidaló képesség 2,2 m 2,2 m
Lépcsőmászó képesség 0,6 m 0,6 m
Gázló mélység 1 m 1 m
Minimum fordulósugár 5,92 m 10,8 m (Pz. IV/70 A)
5,92 m (Pz. IV/70 V)
Fegyverzet
Fő fegyverzet 75 mm-es PaK 39 típusú löveg 75 mm-es PaK 42 típusú löveg
Csőhossz L/43 (korai változat)
L/48 (késői változat)
L/70
Kiegészítő fegyverzet 2 db 7,92 mm-es MG 42 típusú géppuska (korai változat)
1 db 7,92 mm-es MG 42 típusú géppuska (késői változat)
1 db 7,92 mm-es MG 42 típusú géppuska
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) 79/1200 55-60/1200
Páncélzat
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) 60 mm/45 fok 80 mm/45 fok
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 60 mm/40 fok 80 mm/40 fok
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 20 mm/79 fok 20 mm/79 fok
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 30 mm/90 fok 30 mm/90 fok
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) 60 mm/40 fok 80 mm/40 fok
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) 30 mm/60 fok 40 mm/60 fok
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) 20 mm/55 fok 20 mm/55 fok
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) 20 mm/0 fok 20 mm/0 fok
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) 80 mm/Saukopf 80 mm/Saukopf

Panzer IV/70(V)

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Jagdpanzer IV – – – – – – 769 – 769
Pz. IV/70(V) – – – – – – 560 370 930
Pz. IV/70(A) – – – – – – 207 71 278

Típusváltozatok:

Jagdpanzer IV

        – L/48-as löveggel felfegyverzett változat

Panzer IV/70(V)

        – L/70-es löveggel felfegyverzett, a Vomag által gyártott változat

Panzer IV/70(A)

      – L/70-es löveggel felfegyverzett, az Alkett által gyártott változat

Források:

www.achtungpanzer.com

        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A II. világháború német páncélosai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1999
        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A Waffen-SS fegyverei és harceljárásai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998

www.feldgrau.comwww.onwar.com

by RB

Hozzászólások




 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák