A franciaországi hadjárat során (1940) a németek nagy mennyiséget zsákmányoltak francia és angol harcjárművekből és egyéb hadfelszerelésből. A zsákmányolt járművek közül a francia Blinde 37L (Lorraine) jelzésű vontatót tartották a németek a legértékesebbnek -nem alaptalanul- és ezért Lorraine Schlepper(f) néven rendszerbe is állították. A teljesen lánctalpas kialakítású és páncélozott Lorraine-t a francia hadsereg eredetileg tüzérségi vontatóként és csapatszállítóként használta.
A zsákmányolt járművek jelentős részét a németek átalakították páncélvadásszá. Az átalakításokban jelentős szerepet kapott egy bizonyos Alfred Becker százados, aki civilben mérnökként tevékenykedett. A már említett 1940-es franciaországi hadjárat során is megmutatkozott Becker százados találékonysága, amikor is az általa vezetett tüzérségi üteget zsákmányolt ellenséges járművekkel teljesen gépesítette, kiváltva ezzel a lóvontatást. Becker alakulata a 227. gyalogoshadosztály a német megszálló erő részeként Franciaországban állomásozott, így Becker itt kezdett tevékenykedni: zsákmányolt alvázak felhasználásával önjáró lövegeket épített. 1941-ben a 227. gyalogoshadosztályt áthelyezték a keleti frontra. Ez némiképpen hátráltatta Beckert ötleteinek megvalósításában, de végül is a felső vezetés felfigyelt rá és áthelyezte a berlini Alkett vállalathoz rendelkezési állományba. 1942. elején az Alkett cég Párizsba küldte, hogy felügyelje a francia járművek átépítését. Így született meg a Becker-Baukommando („Becker-féle építő-gárda”), amely többek között a Marder I-esek kialakításában játszott kulcsszerepet.
A Heereswaffenamt 1942. május 25-én adott megrendelést Becker csapatának, hogy a Lorraine Schlepper(f) alvázak felhasználásával hozzon létre önjáró páncéltörő- illetve tüzérségi lövegeket. Az átalakítás részeként a Lorraine Schlepper(f) eredeti küzdőterét egy magasabb kialakítású, 9-12 mm-es lemezekből kialakított felépítményre cserélték. Fő fegyverzetként a legújabb fejlesztésű, 75 mm-es PaK 40/1-es löveget használták fel. A löveget jobbra is, balra is 32 foknyira lehetett kitéríteni. A Baukommando összesen 170 járművet alakított át 1942 júliusában és augusztusában. Az új jármű a 7.5 cm PaK 40/1 (L/46) auf Geschützwagen Lorraine Schlepper(f) hivatalos jelzés mellett a Marder I elnevezést kapta.
Kis mennyiségben gyártották (pontosabban alakították át) a Lorraine Schlepper(f) tüzérségi változatait a 10.5 cm leFH 18(Sf) auf Geschützwagen Lorraine Schlepper(f)-t és 15 cm sFH 13/1(Sf) auf Geschützwagen Lorraine Schlepper(f)-t, az utóbbi az Sd.Kfz. 135/1-es jelzést kapta.
A Werhmacht mintegy 600 darab Hotchkiss könnyű harckocsit is zsákmányolt az 1940-es hadjárat során. A németek -szokásukhoz híven- ezeket sem hagyták veszendőbe menni: egy részüket hadrendbe állították, egy másik részét átalakították egyéb célra. Az átalakítások részeként – a Becker-Baukommando közreműködésével – 24 darab Hotchkiss H-39 harckocsit szereltek fel a német 75 mm-es PaK 40/1-es löveggel. Az új jármű szintén a Marder I elnevezést kapta, míg a hivatalos jelzése a következő volt: 7,5 cm PaK 40(Sf) auf 39H(f). A jármű 4 fős személyzetét 10 és 34 milliméteres páncélzat védte.
A Becker-Baukommando még további 10 Marder I-est alakított ki francia FCM36 közepes harckocsik felhasználásával. Ez a jármű a 7,5 cm PaK 40(Sf) auf Geschützwagen FCM(f) hivatalos jelzést kapta. A 4 főből álló személyzetet 10-40 mm-es páncélzat védte.
A Baukommando még további két jármű típusból alakított ki Marder I-es páncélvadászokat, ám ezekről nagyon keveset lehet csak tudni és számuk is jelentéktelen volt.
A Marder I-es a harcokban
A Marder I-esek nagy része Franciaországban maradt a német megszálló erők részeként, de néhány közülük részt vett az olaszországi és a szovjetunióbeli harcokban is. 1943-ban a Marder I páncélvadászok jelentős részét a 200. Sturmgeschütz Abteilung kötelékébe utalták, amelynek parancsnokává őrnagyi rendfokozattal Alfred Beckert nevezték ki.
A Marder I-esek a normandiai harcokban játszottak jelentős szerepet. Olyan hatékonynak bizonyultak, hogy a Szövetségesek azt hitték, hogy egy 88 mm-es önjáró löveggel állnak szemben. Beckert 1944. július 2-án Lovagkereszttel tüntették ki, elismerve alakulata Caen védelmekor nyújtott teljesítményét. A Marder I-esek végigharcolták a háborút és egy 1945 áprilisi összeírás szerint még mindig 6 példány állt a Wehrmacht szolgálatában.
Marder I 7.5 cm PaK 40/2 (L/46) auf Geschützwagen Lorraine Schlepper(f) (Sd.Kfz. 135) | |
Általános | |
Jármű típusa | önjáró páncéltörő löveg / páncélvadász (Panzerjäger) |
Gyártó cég(ek) | „Alfred Becker-Baukommando” |
Hadrendbe állítás | 1942 |
Kezelők száma | 4 fő |
Méretek | |
Harci tömeg | 8,3 t |
Teljes hossz | 5380 mm |
Törzshossz | 4350 mm |
Szélesség | 1880 mm |
Magasság | 2000 mm |
Hajtómű | |
Motor | De La Haye 103 TT típusú 6 hengeres benzinmotor |
Teljesítmény | 70 LE |
Tüzelőanyag-tartály | 111l |
Mozgékonyság | |
Max. sebesség országúton | 38 km/h |
Max. sebesség terepen | n.a. |
Hatótávolság országúton | 135-150 km |
Hatótávolság terepen | 90 km |
Kapaszkodóképesség | 24 fok |
Árokáthidaló képesség | 1,8 m |
Lépcsőmászó képesség | 0,56 m |
Gázló mélység | 0,85 m |
Minimum fordulósugár | n.a. |
Fegyverzet | |
Fő fegyverzet | 75 mm-es PaK 40/1 típusú löveg |
Csőhossz | L/46 |
Kiegészítő fegyverzet | – |
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) | 40/- |
Páncélzat | |
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) | 12 mm/78 fok |
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) | 12 mm/90 fok |
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 9 mm/80 fok |
Oldalak (vastagság/dőlésszög) | 9 mm/75-90 fok |
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) | 12 mm/80 fok |
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) | 9 mm/75 fok |
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 9 mm/74 fok |
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) | – |
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) | 12 mm/80 fok |
Gyártott mennyiség | 1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen |
7,5 cm PaK 40(Sf) auf Lorraine Schlepper(f) | – | – | – | – | (170) | – | – | – | 170 |
7,5 cm PaK 40(Sf) auf FCM(f) | – | – | – | – | – | (10) | – | – | 10 |
7,5 cm PaK 40(Sf) auf 39H(f) | – | – | – | – | (24) | – | – | – | 24 |
7,5 cm PaK 40(Sf) auf m. SPW Somua(f) | – | – | – | – | – | – | (16) | – | 16 |
( ) átalakítással készült járművek
Típusváltozatok: –
Források:
www.achtungpanzer.com
www.feldgrau.comwww.onwar.com
by RB