Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Marder II


Kategória:
Páncélvadászok



Amikor a Harmadik Birodalom megtámadta a Szovjetuniót, olyan harckocsi típusokkal került szembe, amelyek ellen egyszerűen nem volt hatásos „ellenszer” a Wehrmacht fegyvertárában. A német harckocsik még 100 méteres távolságból sem voltak képesek áttörni a T-34-esek és a KV-1-esek páncélzatát. Az akkortájt rendszerben álló, legnagyobb átütő erejű páncéltörőlöveg, az 50 milliméteres PaK 38-as is csak 300-500 méter közötti távolságból volt képes megsemmisíteni a modern szovjet páncélosokat. A Heereswaffenamt (a hadsereg fegyverügyi hivatala) kétségbeesetten keresete a megoldást a szovjet páncélos fölény ellensúlyozására. Ennek az eredményeként született meg a PaK 40 típusú páncéltörőlöveg és az azt hordozó Marder („nyest”) típuscsalád. A Marder típuscsalád első generációját (Marder I), a második generációs Marder II-es követte.
A Marder II-esek első szériájának létrehozásakor Pz.Kpfw. II Ausf. D és Ausf. E valamint Flammpanzer II-es harckocsikat építettek át. A Pz.Kpfw. II Ausf. D és Ausf. E harckocsi kifejlesztésekor a mérnökök egy újfajta futómű elrendezéssel próbálták a típus sebességét és mozgékonyságát növelni. Az addigi 5 helyett 4 nagyobb átmérőjű futógörgővel szerelték fel a típust. Az elképzelés azonban nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mivel a jármű (országúti) sebessége ugyan nőtt, de terepjáró képessége jelentősen romlott. Éppen ezért a típust viszonylag hamar kivonták a hadrendből, így nagy mennyiségű alváz állt rendelkezésre más típusú harcjárművek építéséhez. A Flammpanzer II-es lángszórós harckocsi kifejlesztése szintén zsákutcának bizonyult, ezért a Marder II-esek építésénél ezeket az alvázakat is felhasználták.
A berlini székhelyű, járműátalakításairól ismert Alkett cégnek – amely egy új páncélvadász kifejlesztésén dolgozott – kapóra jött a nagyszámú „szabad” harckocsialváz. A Pz.Kpfw. II Ausf. D és Ausf. E alvázakra egy 30 és 15 milliméteres lemezekből álló, doboz-szerű felépítményt terveztek, amely a 4 tagú személyzetet volt hivatott védeni. A járművet egy 75 milliméteres páncéltörő löveggel kívánták felfegyverezni.
Az új PaK 40-es páncéltörőlöveg fejlesztése és gyártása azonban lassan haladt, ezért a páncélvadász számára más nagy erejű fegyverzet után kellett nézni. Az 1941 folyamán a Wehrmacht egységei nagy mennyiségű 76,2 milliméteres L/51 csőhosszúságú F-22 Model 1936 típusú tábori löveget zsákmányoltak a Vörös Hadsereg visszavonuló és katlanba zárt alakulataitól. Mivel akkortájt ez volt az egyetlen fegyver, amely képes volt áttörni a szovjet harckocsik páncélzatát viszonylag biztonságos távolságból, ezért a németek PaK 36(r) néven rendszerbe is állították volt „gazdáikkal” szemben. A lövegek csöveit azonban újra kellet huzagolni, hogy azokból a német gyártású 75 milliméteres páncéltörő gránátokat is ki lehessen lőni.
A szovjet löveg és Pz.Kpfw. II Ausf. D és Ausf. E alvázak „összeházasításából” született meg a Marder II-es páncélvadászok első szériája, amelyet hivatalosan 7.62 cm PaK36(r) auf Fahrgestell PzKpfw II Ausf D1 und D2 (Sf) elnevezést és az Sd.Kfz. 132-es típussorszámot kapta. Mintegy 30 olyan Marder II-es is készült, amelyeket Flammpanzer II Flammingo típusú harckocsikból alakítottak át (a hivatalos névben ezekre a járművekre utal a D2 jelzés).
A Marder II-es (Sd.Kfz. 132) tűzereje a szovjet lövegnek köszönhetően már komoly veszélyt jelentett a Vörös Hadsereg harckocsiijai számára, de mozgékonyság és páncélvédettség terén nagy hátrányban volt azokkal szemben. Az Sd.Kfz. 132-esből 201 példány épült 1942 áprilisa és 1943 júniusa között az Alkett és a Wegmann cégek üzemeiben.

Az első Marder II-esek nagyon hatékonynak bizonyultak, ezért döntés született a termelés fokozásáról. Nyilvánvaló volt azonban, hogy a Pz.Kpfw. II Ausf. D és Ausf. E alvázakból és a zsákmányolt szovjet lövegekből is végesek a készletek ezért a német mérnökök hozzákezdtek egy új Marder II-es konstrukció kidolgozásához. Ehhez a típushoz a frontról kivont Pz.Kpfw. II Ausf. A, Ausf. B és Ausf. C típusokat használtak fel. 1942 elején a PaK 40-es löveg sorozatgyártása is kezdett felfutni, így az új Marder II-eseket már ezzel szerelték fel. A páncélvadász a löveg köré új felépítményt is kapott, amelyet 10 és 30 milliméteres döntött páncéllemezekből alakítottak ki. Az új Marder II-es a 7,5 cm PaK 40/2 auf Fahrgestell PzKpfw II (Sf) hivatalos jelzést és az Sd.Kfz. 131 típussorszámot kapta. Az új kialakítású Marder II-es tűzereje kismértékben ugyan, de felülmúlta a szovjet löveggel felszerelt „testvéréét” (Sd.Kfz. 132), viszont terepjáró képessége kifejezetten jobbnak bizonyult. A viszonylag kis teherbírású alváz miatt azonban az új Marder II-est (Sd.Kfz. 131) sem lehetett megfelelő védettséget nyújtó páncélzattal ellátni. 1942 júniusa és 1944 márciusa között összesen 651 darab „második szériás” Marder II-es (Sd.Kfz. 131) páncélvadász épült a FAMO, a MAN és a Daimler-Benz gyáraiban. Kísérleti jelleggel -mivel eleinte csak kevés PaK 40-es löveg állt rendelkezésre- néhány Marder II-est (Sd.Kfz. 131) az 50 milliméteres L/60 csőhosszúságú PaK 38-assal szerelték fel, ezekből azonban csak nagyon kevés készült.
A gyenge páncélzat mellett mindkét páncélvadász legfőbb hiányossága az volt, hogy a főfegyverzetüket vízszintesen csak korlátozott szögtartományban lehetett irányozni. Ez azt jelentette, hogy gyakran az egész járművet el kellett fordítani azért, hogy egy kijjebb eső harckocsit célba vehessenek. Ez nagy mértékben rontotta a jármű hatékonyságát.

A Marder II-es a harcokban

A Marder II-eseket a páncélgránátos-, a páncélos- és gyaloghadosztályok páncélvadász zászlóaljaihoz (Panzerjäger Abteilung) osztották be. Az 1943-ban érvényben lévő hadrend szerint egy páncélvadász zászlóaljnak – legalábbis elméletileg – 51 Marder II-essel (Sd.Kfz. 131/132) kellet rendelkeznie. Az új páncélvadászokból elsőként a III. Birodalom elit alakulatai, a Waffen-SS „LSSAH”, „Das Reich”, „Totenkopf” és „Wiking” nevű hadosztályai kapták meg.
A Marder II-es kétségkívül nagy tűzereje mellett számos hiányossággal küszködött. Ezek közül az egyik legnagyobb problémát a gyenge páncélvédettsége okozta. A vékony, helyenként nyitott páncélzat csupán csak a kézi lőfegyverekkel szemben nyújtott némi védelmet. Az amúgy is gyenge védettséget még tovább rontotta a járművek magas sziluettje, amely könnyű célpontot nyújtott az ellenség irányzóinak. A Marder II-es számos hibája ellenére a neki szánt célnak megfelelt, vagyis egy ideiglenes fegyvert adott a Wehrmacht kezébe a modernebb és hatékonyabb páncélvadászok és vadászpáncélosok megjelenéséig.
1944 tavaszától kezdődően a Marder II-eseket folyamatosan kezdték felváltani a sokkal hatékonyabb Jagdpanzer 38(t) Hetzervadászpáncélosokkal, de néhány tucat páncélvadász egészen a háború végéig hadrendben maradt.

7,5 cm PaK 40/2 auf Fahrgestell PzKpfw II (Sf) (Sd.Kfz. 131)
7,62 cm PaK 36(r) auf Fahrgestell PzKpfw II Ausf D1 és D2 (Sf) (Sd.Kfz. 132)
Általános Sd.Kfz. 131 Sd.Kfz. 132
Jármű típusa önjáró páncéltörő löveg / páncélvadász (Panzerjäger)
Gyártó cég(ek) FAMO, MAN, Daimler-Benz Alkett, Wegmann
Hadrendbe állítás 1942
Kezelők száma 3 fő 4 fő
Méretek
Harci tömeg 10,8 t 11,5 t
Teljes hossz 6360 mm 5650 mm
Törzshossz 4810 mm
Szélesség 2280 mm 2300 mm
Magasság 2200 mm 2600 mm
Hajtómű
Motor Maybach HL 62 TRM típusú 6 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 140 LE
Tüzelőanyag-tartály 200 l
Mozgékonyság
Max. sebesség országúton 40 km/h 45 km/h
Max. sebesség terepen 19 km/h
Hatótávolság országúton 190 km 185 km
Hatótávolság terepen 126 km 121 km
Kapaszkodóképesség 30 fok 30 fok
Árokáthidaló képesség n.a. 1,75 m
Lépcsőmászó képesség 0,42 m 0,42 m
Gázló mélység 0,91 m 0,85 m
Minimum fordulósugár n.a.
Fegyverzet
Fő fegyverzet 75 mm-es PaK 40/2 típusú löveg 76,2 mm-es PaK 36(r) típusú löveg
Csőhossz L/48 L/51
Kiegészítő fegyverzet 1 db 7,92 mm-es MG 34 vagy MG 42 típusú géppuska
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) 37/600 30/900
Páncélzat
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) 35 mm/77 fok 30 mm/78 fok
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 30 mm/80 fok 30 mm/90 fok
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 15 mm/83 fok 8 mm/90 fok
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 15 mm/90 fok
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) 30 mm/80 fok 15 mm/62 fok
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) 10 mm/82 fok 15 mm/78 fok
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) 10 mm/90 fok –
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) –
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) 30 mm/80 fok 15 mm/62 fok

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Sd.Kfz. 131 – – – – 372 279 (75) – – 651 (75)
Sd.Kfz. 132 – – – – (193) (8) – – (201)

( ) átalakítással készült járművek

Típusváltozatok: –

Források:

www.achtungpanzer.com

        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A II. világháború német páncélosai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998
        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A Waffen-SS fegyverei és harceljárásai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998

www.feldgrau.comwww.onwar.com

by RB

Hozzászólások




 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák