A Heereswaffenamt (Wa.Pü. 6) 1942. május 7-én adott megrendelést egy új nehéz féllánctalpas vontató kifejlesztésére. A hivatal által támasztott követelmények szerint az új járműnek rendkívül egyszerűnek, könnyen és olcsón gyárthatónak kellett lennie. A követelményrendszer fontos része volt még, hogy legalább 3 tonna teher szállítására illetve 6 tonna tömegű eszközök (pl. tüzérségi lövegek) vontatására is képesnek kellett lennie. A jármű kifejlesztésére valamint a megrendelt 7484 darabos széria legyártására maximálisan két év állt a megbízást elnyerő Büssing-NAG vállalat rendelkezésre. A tervek szerint a gyártást 1943 tavaszán kellett volna elkezdeni átlagosan havi 150 vontató megépítésével. A fejlesztés azonban lassan haladt, és később a gyártás is csak nehezen indult be. Az első öt példány 1943 decemberében gördült ki a Büssing-NAG vállalat berlini gyártósoráról. Az új jármű a schwerer Wehrmachtsschlepper (sWS), azaz a „nehéz Wehrmacht-vontató” elnevezést kapta.
Az sWS végül is túlteljesítette a Heereswaffenamt követelményrendszerét: terhelhetősége elérte négy tonnát, vontató kapacitása pedig nyolc tonna volt. Eme a figyelemre méltó teljesítmény mellé azonban hihetetlen lassúság párosult: a vontató országúti sebessége ideális körülmények között sem érte el az óránkénti 28 kilométert. Mindemellett az sWS rendkívül megbízható típus volt és lényegében ez a jármű tekinthető a német féllánctalpas vontató fejlesztés csúcsának.
1944 közepétől az sWS-t páncélozott vezetőfülkével kezdték gyártani, hogy fokozzák a személyzet védelmét. A páncélzat 6-15 milliméteres, különböző szögben döntött acéllemezekből épült fel. (Ez a változat az sWS Gepanzerte Ausführung elnevezést kapta.)
Mivel az sWS nagyon jól bevált, a Wehrmacht újabb és újabb feladatokat bízott a járműre: sorra fejlesztették ki a különleges rendeltetésű változatait. Az egyik legjelentősebb és legnagyobb példányszámban készült változat egy önjáró légvédelmi löveg volt. Az sWS platójára egy 3.7 cm-es FlaK 43/1 típusú légvédelmi löveget építettek. A FlaK 43-as a korszak legmodernebb gyorstüzelő légvédelmi lövege volt: tűzgyorsasága elérte a 180-250 lövés/percet, hatásos lőtávolsága pedig a 6500 métert. A 3.7 cm FlaK 43 auf sWS hivatalos elnevezésű jármű eleinte páncélozatlan, majd 1944 nyarától páncélozott vezetőfülkével készült. Az sWS légvédelmi lövege 0,56 kg-s repesz-romboló lövedékei és nagy tűzgyorsasága révén nem csak légelhárításra, hanem az ellenséges gyalogság pusztítására is kiválóan megfelelt.
A Pz.Wf. 42 auf Maultier típusú önjáró rakéta-sorozatvető sikerén felbuzdulva 1944 végére kifejlesztették az sWS hasonló feladatkörű változatát. A jármű teljes egészében páncélozott volt. A páncéltest hátsó részére egy 270 fokban körbe forgatható 10 csövű 15 cm-es Nebelwerfer 42 típusú rakéta-sorozatvetőt építettek. A fegyver a vízszinteshez képest -5 és +45 okos tartományban lehetet irányozni. A sorozatvetőhöz 27 darab rakétagránát tartozott, amelyet a küzdőtér belsejében tártoltak. A Pz.Wf. 42 auf sWS-nek létezett egy lőszerszállító változata is, amely gyakorlatilag csak annyiban különbözött a széria járművektől, hogy hiányzott róla rakétavető-torony. Mindkét változat rendelkezet egy MG 42 típusú géppuskával, amelyet a küzdőtérben tároltak.
Készültek tervek egy 8.8 cm-es önjáró páncéltörő-löveg (8.8 cm KwK auf sWS) és egy, az Sd.Kfz. 251-es lövészpáncélos leváltását célzó csapatszállító változat kifejlesztésére és gyártására, ám ezek végleg a rajzasztalon maradtak – 1945 májusában a háború véget ért.
Az sWS a harcokban
Az sWS-t széles körűen alkalmazták a háború utolsó hónapjaiban: szinte valamennyi alakulat-típusnál megtalálhatóak voltak. Fő feladatuk a vontatás illetve a szállítás volt. A légvédelmi változatot többnyire a páncélos- és a páncélgránátos hadosztályok légvédelmi osztályaihoz (Flak-Abteilung) osztották be más hasonló kategóriájú eszközökkel (pl. Sd.Kfz. 7/2) egyetemben.
A rakétás sWS-ekből önjáró rakéta sorozatvető osztályokat (Werfer-Abteilung) illetve ezredeket (Werfer-Regiment) szerveztek, melyeket rendszerint a páncéloshadosztályok alárendeltségébe utaltak. Az sWS rakéta-sorozatvetős változatából viszonylag kevés készült, így azokat a Pz.Wf. 42 auf Maultier típusú önjáró rakéta-sorozatvetőkkel „keverve” alkalmazták a fent említett alakulatoknál.
Összefoglalva az sWS jelentette a második világháborús féllánctalpas fejlesztés csúcsát. A jármű rendkívül megbízható volt: 1945. január 1-én 538 bevethető sWS állt rendszerben a Wehrmacht különböző alakulatainál. A veszteségek rendkívül alacsonyak voltak: 1944 októberében 19, novemberben pedig 14 féllánctalpas került veszteséglistára. A veszteségek legfőbb oka harci cselekmény, és nem pedig meghibásodás volt.
A jármű kiválóságát jelzi, hogy a háború után a Tatra vállalat kisebb módosításokkal egészen 1955-ig gyártotta a típust a csehszlovák hadsereg részére.
schwerer Wehrmachtsschlepper | ||||
Általános | sWS | sWS Gepanzerte Ausführung | 3.7 cm FlaK 43 auf sWS | 15 cm Pz.Wf.42 auf sWS |
Jármű típusa | nehéz féllánctalpas vontató | nehéz féllánctalpas vontató (páncélozott) | önjáró légvédelmi löveg | önjáró rakéta-sorozatvető |
Gyártó cég(ek) | Büssing-NAG, Ringhoffer-Tatra | |||
Hadrendbe állítás | 1943 | 1944 | ||
Kezelők száma | 2 fő | 5 fő | ||
Méretek | ||||
Harci tömeg | 9,5 t | 10,5 t | 15 t | n.a. |
Teljes hossz | 6672 mm | |||
Törzshossz | 6672 mm | |||
Szélesség | 2500 mm | |||
Magasság | 2070 mm (ponyvával 2830 mm) |
n.a. | ||
Szállítható/vontatható hasznos teher | 4000 kg/8000 kg | 3000 kg/8000 kg | – | |
Hajtómű | ||||
Motor | Maybach HL 42 TRKMS típusú 6 hengeres benzinmotor | |||
Teljesítmény | 100 LE | |||
Tüzelőanyag-tartály | 240 l | |||
Teljesítmény | ||||
Max. sebesség országúton | 27 km/h | |||
Max. sebesség terepen | n.a. | |||
Hatótávolság országúton | 300 km | |||
Hatótávolság terepen | 150 km | |||
Kapaszkodóképesség | 35 fok | |||
Árokáthidaló képesség | n.a. | |||
Lépcsőmászó képesség | n.a. | |||
Gázló mélység | 1 m | |||
Minimum fordulósugár | 7,5 m | |||
Fegyverzet | ||||
Fő fegyverzet | – | 37 mm-es FlaK 43/1 légvédelmi gépágyú | 150 mm-es Nb.Wf. 42 rakéta-sorozatvető | |
Csőhossz | – | L/89 | – | |
Kiegészítő fegyverzet | – | – | 1 db 7,92 mm-es MG 42 típusú géppuska | |
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) | – | n.a. | 26/2000 | |
Páncélzat | ||||
Páncéltest eleje (vastagság/dőlésszög) | – | 15 mm/15 fok | ||
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) | – | 15 mm/30 fok | ||
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) | – | 8 mm/30 fok | ||
Oldalak (vastagság/dőlésszög) | – | 12 mm/15 fok | ||
Torony eleje (vastagság/dőlésszög) | – | 15 mm/45 fok | ||
Torony oldala (vastagság/dőlésszög) | – | 15 mm/40 fok | ||
Torony hátsó része (vastagság/dőlésszög) | – | 15 mm/40 fok | ||
Torony teteje (vastagság/dőlésszög) | – | 15 mm/0 fok | ||
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) | – | 10 mm/30 fok | – |
Gyártott mennyiség | 1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen |
sWS* | – | – | – | – | – | n.a. | n.a. | n.a. | 825 |
* összes változat együttvéve.
Típusváltozatok:
sWS Gepanzerte Ausführung
3.7 cm FlaK 43 auf sWS
15 cm Pz.Wf.42 auf sWS
Források:
www.geocities.com/schwerer_wehrmacht_schlepperwww.autogallery.org.ru/m/sws.htm
by RB