Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


   

Schwerer Wehrmachtsschlepper


Kategória:
Féllánctalpasok



A Heereswaffenamt (Wa.Pü. 6) 1942. május 7-én adott megrendelést egy új nehéz féllánctalpas vontató kifejlesztésére. A hivatal által támasztott követelmények szerint az új járműnek rendkívül egyszerűnek, könnyen és olcsón gyárthatónak kellett lennie. A követelményrendszer fontos része volt még, hogy legalább 3 tonna teher szállítására illetve 6 tonna tömegű eszközök (pl. tüzérségi lövegek) vontatására is képesnek kellett lennie. A jármű kifejlesztésére valamint a megrendelt 7484 darabos széria legyártására maximálisan két év állt a megbízást elnyerő Büssing-NAG vállalat rendelkezésre. A tervek szerint a gyártást 1943 tavaszán kellett volna elkezdeni átlagosan havi 150 vontató megépítésével. A fejlesztés azonban lassan haladt, és később a gyártás is csak nehezen indult be. Az első öt példány 1943 decemberében gördült ki a Büssing-NAG vállalat berlini gyártósoráról. Az új jármű a schwerer Wehrmachtsschlepper (sWS), azaz a „nehéz Wehrmacht-vontató” elnevezést kapta.
Az sWS végül is túlteljesítette a Heereswaffenamt követelményrendszerét: terhelhetősége elérte négy tonnát, vontató kapacitása pedig nyolc tonna volt. Eme a figyelemre méltó teljesítmény mellé azonban hihetetlen lassúság párosult: a vontató országúti sebessége ideális körülmények között sem érte el az óránkénti 28 kilométert. Mindemellett az sWS rendkívül megbízható típus volt és lényegében ez a jármű tekinthető a német féllánctalpas vontató fejlesztés csúcsának.

1944 közepétől az sWS-t páncélozott vezetőfülkével kezdték gyártani, hogy fokozzák a személyzet védelmét. A páncélzat 6-15 milliméteres, különböző szögben döntött acéllemezekből épült fel. (Ez a változat az sWS Gepanzerte Ausführung elnevezést kapta.)
Mivel az sWS nagyon jól bevált, a Wehrmacht újabb és újabb feladatokat bízott a járműre: sorra fejlesztették ki a különleges rendeltetésű változatait. Az egyik legjelentősebb és legnagyobb példányszámban készült változat egy önjáró légvédelmi löveg volt. Az sWS platójára egy 3.7 cm-es FlaK 43/1 típusú légvédelmi löveget építettek. A FlaK 43-as a korszak legmodernebb gyorstüzelő légvédelmi lövege volt: tűzgyorsasága elérte a 180-250 lövés/percet, hatásos lőtávolsága pedig a 6500 métert. A 3.7 cm FlaK 43 auf sWS hivatalos elnevezésű jármű eleinte páncélozatlan, majd 1944 nyarától páncélozott vezetőfülkével készült. Az sWS légvédelmi lövege 0,56 kg-s repesz-romboló lövedékei és nagy tűzgyorsasága révén nem csak légelhárításra, hanem az ellenséges gyalogság pusztítására is kiválóan megfelelt.

A Pz.Wf. 42 auf Maultier típusú önjáró rakéta-sorozatvető sikerén felbuzdulva 1944 végére kifejlesztették az sWS hasonló feladatkörű változatát. A jármű teljes egészében páncélozott volt. A páncéltest hátsó részére egy 270 fokban körbe forgatható 10 csövű 15 cm-es Nebelwerfer 42 típusú rakéta-sorozatvetőt építettek. A fegyver a vízszinteshez képest -5 és +45 okos tartományban lehetet irányozni. A sorozatvetőhöz 27 darab rakétagránát tartozott, amelyet a küzdőtér belsejében tártoltak. A Pz.Wf. 42 auf sWS-nek létezett egy lőszerszállító változata is, amely gyakorlatilag csak annyiban különbözött a széria járművektől, hogy hiányzott róla rakétavető-torony. Mindkét változat rendelkezet egy MG 42 típusú géppuskával, amelyet a küzdőtérben tároltak.
Készültek tervek egy 8.8 cm-es önjáró páncéltörő-löveg (8.8 cm KwK auf sWS) és egy, az Sd.Kfz. 251-es lövészpáncélos leváltását célzó csapatszállító változat kifejlesztésére és gyártására, ám ezek végleg a rajzasztalon maradtak – 1945 májusában a háború véget ért.

Az sWS a harcokban

Az sWS-t széles körűen alkalmazták a háború utolsó hónapjaiban: szinte valamennyi alakulat-típusnál megtalálhatóak voltak. Fő feladatuk a vontatás illetve a szállítás volt. A légvédelmi változatot többnyire a páncélos- és a páncélgránátos hadosztályok légvédelmi osztályaihoz (Flak-Abteilung) osztották be más hasonló kategóriájú eszközökkel (pl. Sd.Kfz. 7/2) egyetemben.
A rakétás sWS-ekből önjáró rakéta sorozatvető osztályokat (Werfer-Abteilung) illetve ezredeket (Werfer-Regiment) szerveztek, melyeket rendszerint a páncéloshadosztályok alárendeltségébe utaltak. Az sWS rakéta-sorozatvetős változatából viszonylag kevés készült, így azokat a Pz.Wf. 42 auf Maultier típusú önjáró rakéta-sorozatvetőkkel „keverve” alkalmazták a fent említett alakulatoknál.
Összefoglalva az sWS jelentette a második világháborús féllánctalpas fejlesztés csúcsát. A jármű rendkívül megbízható volt: 1945. január 1-én 538 bevethető sWS állt rendszerben a Wehrmacht különböző alakulatainál. A veszteségek rendkívül alacsonyak voltak: 1944 októberében 19, novemberben pedig 14 féllánctalpas került veszteséglistára. A veszteségek legfőbb oka harci cselekmény, és nem pedig meghibásodás volt.
A jármű kiválóságát jelzi, hogy a háború után a Tatra vállalat kisebb módosításokkal egészen 1955-ig gyártotta a típust a csehszlovák hadsereg részére.

schwerer Wehrmachtsschlepper
Általános sWS sWS Gepanzerte Ausführung 3.7 cm FlaK 43 auf sWS 15 cm Pz.Wf.42 auf sWS
Jármű típusa nehéz féllánctalpas vontató nehéz féllánctalpas vontató (páncélozott) önjáró légvédelmi löveg önjáró rakéta-sorozatvető
Gyártó cég(ek) Büssing-NAG, Ringhoffer-Tatra
Hadrendbe állítás 1943 1944
Kezelők száma 2 fő 5 fő
Méretek
Harci tömeg 9,5 t 10,5 t 15 t n.a.
Teljes hossz 6672 mm
Törzshossz 6672 mm
Szélesség 2500 mm
Magasság 2070 mm
(ponyvával 2830 mm)
n.a.
Szállítható/vontatható hasznos teher 4000 kg/8000 kg 3000 kg/8000 kg –
Hajtómű
Motor Maybach HL 42 TRKMS típusú 6 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 100 LE
Tüzelőanyag-tartály 240 l
Teljesítmény
Max. sebesség országúton 27 km/h
Max. sebesség terepen n.a.
Hatótávolság országúton 300 km
Hatótávolság terepen 150 km
Kapaszkodóképesség 35 fok
Árokáthidaló képesség n.a.
Lépcsőmászó képesség n.a.
Gázló mélység 1 m
Minimum fordulósugár 7,5 m
Fegyverzet
Fő fegyverzet – 37 mm-es FlaK 43/1 légvédelmi gépágyú 150 mm-es Nb.Wf. 42 rakéta-sorozatvető
Csőhossz – L/89 –
Kiegészítő fegyverzet – – 1 db 7,92 mm-es MG 42 típusú géppuska
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) – n.a. 26/2000
Páncélzat
Páncéltest eleje (vastagság/dőlésszög) – 15 mm/15 fok
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) – 15 mm/30 fok
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) – 8 mm/30 fok
Oldalak (vastagság/dőlésszög) – 12 mm/15 fok
Torony eleje (vastagság/dőlésszög) – 15 mm/45 fok
Torony oldala (vastagság/dőlésszög) – 15 mm/40 fok
Torony hátsó része (vastagság/dőlésszög) – 15 mm/40 fok
Torony teteje (vastagság/dőlésszög) – 15 mm/0 fok
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) – 10 mm/30 fok –

 

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
sWS* – – – – – n.a. n.a. n.a. 825

* összes változat együttvéve.

Típusváltozatok:

sWS Gepanzerte Ausführung

        – páncélozott kabinnal ellátott változat

3.7 cm FlaK 43 auf sWS

        – légvédelmi löveggel felfegyverzett változat

15 cm Pz.Wf.42 auf sWS

      – rakéta-sorozatvetővel felfegyverzett változat

Források:

www.geocities.com/schwerer_wehrmacht_schlepperwww.autogallery.org.ru/m/sws.htm

by RB

Hozzászólások



 

   




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák