Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Panzerkampfwagen II


Kategória:
Harckocsik



Az 1930-as évek elejére a német haderő újrafelfegyverzése és modernizálása új lendületet vett. A haderő páncélos fegyvernem fejlesztésének első lépcsőjét a könnyű fegyverzetű és páncélzatú Panzerkampfwagen I-es jelentette. Ezt a kis harckocsit elsősorban kiképzés és tapasztalatszerzés céljával állították hadrendbe. Harcértéke – mint ahogy az a spanyol polgárháborúban (1936-1939) is bebizonyosodott – rendkívül alacsony volt: gyakorlatilag más páncélozott harcjárművekkel képtelen volt felvenni a harcot. A típus kezdetlegességével és hiányosságaival a német hadvezetés is tisztában volt, ezért a Heereswaffenamt 1934 júliusában pályázatot hirdetett egy 10 tonna tömegű, 20 mm-es automata löveggel felszerelt könnyű harckocsi kifejlesztésére. Ezt a könnyű páncélost – elődjéhez hasonlóan – a német hadvezetés csak ideiglenes megoldásnak szánta a későbbi német haderő páncélos főerejét adó Panzerkampfwagen III és IV-es hadrendbe állításáig. A pályázatra a német ipar legnagyobbjai: a Krupp AG, a MAN, a Henschel und Sohn AG és Daimler-Benz AG nyújtották be terveiket. A részletes fejlesztés és gyártás jogát végül a MAN és a Daimler-Benz AG közösen nyerte el. A járművet a hivatalos papírokon Landwirtschaftlicher Schlepper 100 (LaS 100) néven, vagyis „mezőgazdasági vontató 100”-ként emlegették, hogy ezzel is megtévesszék a nyugati hatalmak megfigyelőit. A Panzerkampfwagen II elnevezést csupán 1938-ban vezették be.
1936 májusára a MAN vállalat legyártotta az első 10 nullszériás járművet, amelyek az Ausf. a1 jelölést kapták. Az a1-es változatot az a2-es majd az a3-as követte. Ezeket a változatokat csupán kis szériában gyártották 1935-1937 között (Ausf. a1 – 10db, Ausf. a2 – 15db, Ausf. a3 – 50db) azzal a céllal, hogy különböző technikai megoldásokat kipróbálva meghatározzák a széria-modell végső kialakítását. Az „Ausf. a” sorozat mindhárom változatát egy 130 lóerős Maybach HL 57TR típusú, hat hengeres benzinmotor hajtotta. A három változat csupán kis mértékben tért el egymástól (pl: kipufogó- és hűtőrendszer, felfüggesztés, stb.)
Az „Ausf. a” sorozatot az „Ausf. b” követte, amelyből 25 példány készült 1937 februárja és márciusa között. Ebben a modellben ötvözték az „Ausf. a” változat által nyert tapasztalatok eredményeit: a felfüggesztést továbbfejlesztették, új sebességváltó művet és motort kapott (egy 140 lóerős Maybach HL 62TR) valamint számos kisebb-nagyobb módosítást végeztek rajta.

1937 márciusában „debütált” az Ausf. c változat, amely elődjétől (Ausf. b) lényegében csak a felfüggesztésében különbözött. Az „Ausf. c” változat már megérett a sorozatgyártásra. Az „Ausf. c”-t követő széria modellek (Ausf. A/B/C) csupán kis mértékben tértek el elődjüktől. 1937 márciusa és 1940. áprilisa között 1113 Panzerkampfwagen II „Ausf c”, A, B és C harckocsi készült a MAN, Daimler-Benz, Henschel, Wegmann, Alkett, MIAG valamint FAMO vállalatok gyáraiban.
Ausf. A/B/C alvázakat használtak fel a Pz.Kpfw II harckocsik egyik legsikeresebb modifikációjához: a Marder II-es (Sd.Kfz. 131) páncélvadászokhoz is.
1938-ban a mérnökök egy újfajta futómű elrendezéssel próbálták a típus sebességét és mozgékonyságát növelni. Az addigi 5 helyett 4 nagyobb átmérőjű futógörgővel szerelték fel a típust. A cél az volt hogy egy gyors felderítő páncélost fejlesszenek ki a lovassági- és a könnyű hadosztályok számára. Az Ausf. D és Ausf. E jelöléssel ellátott járművekből mindössze 43 példány készült a MAN gyáraiban 1938 májusa és 1939 augusztusa között. Az új futómű-rendszer azonban nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a jármű (országúti) sebessége 40-ről 55 km/h-ra nőtt ugyan, de terepjáró képessége jelentősen romlott – mint ahogy az a lengyelországi hadjáratban be is bizonyosodott. A kudarcot vallott harckocsikat – miután 1940 márciusában kivonták a szolgálatból – Flammpanzer II Flamingo (Sd.Kfz. 122) lángszórós harckocsikká, valamint Marder II (Sd.Kfz. 132) páncélvadászokká alakították át.

1941 márciusában jelent meg a Pz.Kpfw. II utolsó „hagyományos” változata: az Ausf. F. Ez lényegében az Ausf. C javított változata volt, modernebb fegyverzettel (KwK 38), erősebb páncélzattal (5-30 mm) és még számos más kisebb-nagyobb módosítással. Az Ausf. F modellből a FAMO vállalat 524 példányt épített 1941 márciusa és 1942 decembere között. A Pz.Kpfw. II Ausf. F szolgált a háború egyik legjobb önjáró lövegének, a Wespe-nek alapvázául is.
Noha a Pz.Kpfw. II már a háború kitörésekor is elavultnak számított, a jármű fejlesztése 1939 után is tovább folyt. Ezeknek a programoknak a célja azonban már nem egy hatékony könnyű harckocsi létrehozása volt, hanem egy mozgékony, ugyanakkor jó páncélvédettséggel rendelkező felderítő-páncélos kifejlesztése volt. E program keretében születtek meg a VK 901 (Ausf. G1/G3/G4 – 12db készült), VK 903 (Ausf. H – csak egy prototípus készült), VK 1601 (Ausf. J – 22db készült), VK 1301 (Ausf. M – 1db készült) típusok, melyek azonban már alig emlékeztettek elődeikre (Pz.Kpfw. II Ausf. A-F). Mindegyik változatot a FAMO fejlesztette ki és gyártotta kis szériában. Az Ausf. G változatot egy 20 milliméteres EW141 típusú nehéz géppuskával, míg az Ausf. H, J és M változatokat (20 milliméteres) KwK 38 típusú löveggel fegyverezték fel. A páncélzat maximális vastagsága 30 milliméter volt az Ausf. G,H,J változatok esetében, de az Ausf. M páncélvastagsága elérte a 80 millimétert is. Végül egyik típus sem került sorozatgyártásra, a programot – amely az Ausf. H változat több ezres példányszámú sorozatgyártását irányozta elő – törölték.

A Pz.Kpfw. II utolsó, és egyben legkifinomultabb változatát a Panzerspähwagen II Ausf. L Luchs (Sd.Kfz.123) 1943-ban fejlesztették ki. Ebben a járműben ötvözték a korábbi VK-modellekkel (lásd feljebb) szerzett tapasztalatokat. A Luchs („Hiúz”) átlapolt futóműveinek és 180 lóerős motorjának köszönhetően rendkívüli mozgékonysággal, és jó terepjáró képességgel rendelkezett. Páncélzata 13-30 mm vastagságú volt. Főfegyverzete – elődjeihez hasonlóan – egy 20 milliméteres (KwK 38 típusú) lövegből állt. A felderítő páncélos személyzete 4 főből állt: vezető, rádiós, irányzó-lövegkezelő, parancsnok. Noha a megrendelés 800 járműre szólt, mindössze 104 darab készült 1943 szeptembere és 1944 januárja között a MAN és Daimler-Benz üzemeiben.

A Pz.Kpfw. II a harcokban

Panzerkampfwagen II első példányai 1936 tavaszán álltak szolgálatba a Wehrmacht páncélos alakulatainál. Az első bevetésre Csehszlovákia (1938) és Ausztria annektálása (1939) során került sor. A lengyelországi offenzíva kezdetén (1939. szeptember 1.) a németek 1223 Pz.Kpfw. II harckocsit vetettek be, vagyis ez a típus adta a Wehrmacht páncélos erejének gerincét, a teljes páncéloserő 38%-át. A harckocsi vékony páncélzata és gyenge fegyverzete ellenére jól szerepelt a hadjárat során, de ezt elsősorban a lengyel haderő gyengeségeinek köszönhette, mintsem kiemelkedő harcértékének. A németek 83 (más források szerint 81) darab Pz.Kpfw. II-est vesztettek a hadműveletek során. Veszteségeik nagy részét (kb. 32) Varsó külvárosaiban vívott harcok során szenvedték el, ahol is bebizonyosodott, hogy a harckocsik nem, vagy csak korlátozott mértékben alkalmasak városi hadműveletekre, utcaharcra.

Norvégia 1940-es megszállása során a páncélos alakulatok másodlagos szerepet kaptak a nehéz hegyi terep miatt. Az invázióban mindössze 16 Pz.Kpfw. II-es harckocsi vett részt Pz.Abt.z.b.V.40 kötelékén belül, amelyek közül csupán 2 került veszteséglistára.
A balkáni hadműveletekben az Sd.Kfz. 121-es könnyű harckocsi 260 példánya vett részt.
1940 májusában 920 Sd.Kfz. 131-es állt a parancsra várva, hogy megindulhasson Franciaország ellen. A nyugati hadjárt során egyre inkább megmutatkoztak a típus gyengeségei, minek következtében rendszerint alulmaradt az angol és francia harckocsikkal (pl.: Matilda, Char B) szemben. A győzelmet valójában az újszerű taktika hozta meg.
1940-1941 telén a nyugati hadjárat negatív tapasztalatai és modernebb harckocsik (Pz.Kpfw. III, Pz.Kpfw. IV) egyre növekvő számának köszönhetően a Pz.Kpfw. II harckocsit átminősítették felderítő páncélossá.
A Pz.Kpfw. II-est Észak-Afrikában is bevetették, ahol a D.A.K. 1943. évi kapitulációjáig rendszerben állt. A Rommel vezette, rosszul ellátott Afrika Hadtest nem engedhette meg magának azt a luxust, hogy kivonja a típust a hadrendből. 1942 májusában a Tobrukért vívott ütközetben 50 Pz.Kpfw. II-es vett részt (D.A.K. páncéloserejének 9%-a). Az el-alameini döntő csata idejére a hadtest Pz.Kpfw. II-es állomány 31-re zsugorodott.

Az 1941. június 22-én megindult Barbarossa-hadműveletben 782 Pz.Kpfw. II-es vett részt, de ekkor már főként felderítő feladatokat látott el. A szovjet páncélosok mind minőségben, mind mennyiségben felülmúlták a Pz.Kpfw. II-eseket – a típus veszteségei rohamosan nőttek. Az 1942-es nyári offenzíva során már csak 381 állt szolgálatban a keleti fronton. Ez a szám a kurszki csata előestéjén (1943. július 1.) 107-re apadt. 1944 október 1-én 386 Pz.Kpfw. II-es állt még szolgálatban a Wehrmacht különböző alakulatainál, ezt követően azonban nincsenek állományadatok a típussal kapcsolatban. Az utolsó alakulatok, amelyeket (gyári új) Pz.Kpfw. II Ausf. F harckocsikkal szereltek fel 1942 végén a Waffen-SS három hadosztályának (LAH, Das Reich, Totenkopf) felderítő alakulatai voltak. 1943. során azonban a típust kivonták az aktív frontszolgálatból, és vagy átalakították őket, vagy pedig második vonalbeli (értsd: megszálló, partizánvadász, stb.) egységekhez osztották be őket.
A Panzerspähwagen II Ausf. L Luchs 1943-ban állt szolgálatba a Heer és a Waffen-SS felderítő alakulatainál (Panzer-Aufklärungs-Abteilungen). A használók között volt a keleti fronton harcoló 3., 4., 5. páncéloshadosztályok, valamint a Waffen-SS Wiking és Totenkopf hadosztályai. A nyugati fronton harcoló egységek közül egyedül a 116. páncéloshadosztály rendelkezett Luchs páncélosokkal.
Mindent egybevetve a Panzerkampfwagen II könnyű harckocsi sikeres „ideiglenes megoldásnak” számított a nehezebb és hatékonyabb típusok megjelenéséig. Jelentős szerepet játszott a Birodalom korai győzelmeiben és számos későbbi harcjármű-típus alapjául szolgált (pl: Wespe, Marder II, Bison II, stb.).

Panzerkampfwagen II (Sd.Kfz. 121)
Általános Ausf. C Ausf. F Ausf. L (Luchs)
Jármű típusa könnyű harckocsi (Panzerkampfwagen)
Gyártó cég(ek) MAN, Daimler-Benz, Henschel, Wegmann, Alkett, MIAG, FAMO FAMO MAN
Hadrendbe állítás 1937 1941 1943
Kezelők száma 3 fő 4 fő
Méretek
Harci tömeg 8,9 t 9,5 t 11,8 t
Teljes hossz 4810 mm 4630 mm
Törzshossz 4810 mm 4630 mm
Szélesség 2220 mm 2280 mm 2480 mm
Magasság 1990 mm 2020 mm 2130 mm
Hajtómű
Motor Maybach HL62 TRM típusú 6 hengeres benzinmotor Maybach HL66P típusú 6 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 140 LE 180 LE
Tüzelőanyag-tartály n.a. 170 l 290 l
Mozgékonyság
Max. sebesség országúton 40 km/h 60 km/h
Max. sebesség terepen 20 km/h 19 km/h 42 km/h
Hatótávolság országúton 200 km 250 km
Hatótávolság terepen n.a. 130 km 150 km
Kapaszkodóképesség 30 fok 30 fok n.a.
Árokáthidaló képesség 1,9 m 1,9 m n.a.
Lépcsőmászó képesség n.a. 0,42 m n.a.
Gázló mélység n.a. 0,92 m 1,32 m
Minimum fordulósugár n.a. 4,8 m n.a.
Fegyverzet
Fő fegyverzet 20 mm-es KwK 30 típusú löveg 20 mm-es KwK 38 típusú löveg
Csőhossz L/55
Kiegészítő fegyverzet 1 db 7,92 mm-es MG 34 típusú géppuska (a toronyban)
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) 180/2250 330/2250
Páncélzat
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) 15 mm/íves 35 mm/35 fok 30 mm/65 fok
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 15 mm/85 fok 35 mm/77 fok 20 mm/90 fok
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 15 mm/84 fok 14,5 mm/90 fok 20 mm/60 fok
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 15 mm/90 fok 20 mm/90 fok 20-30 mm/85-90 fok
Torony eleje (vastagság/dőlésszög) 15 mm/íves 30 mm/90 fok 30 mm/80 fok
Torony oldala (vastagság/dőlésszög) 15 mm/68 fok 15 mm/70 fok
Torony hátsó része (vastagság/dőlésszög) 14,5 mm/68 fok 20 mm/70 fok
Torony teteje (vastagság/dőlésszög) 10 mm/0-4 fok 10 mm/0-13 fok 13 mm/0-10 fok
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) 15 mm/68 fok 15 mm/70 fok
Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Pz.Kpfw. II Ausf.a1-F 1001 246 9 233 291 – – – 1780
Pz.SpWg. II Ausf. L Luchs – – – – 16 77 (4) 7 – 104

( ) átalakítással készült járművek

Típusváltozatok:

Marder II (Sd. Kfz. 132)

        – 76,2 mm-es önjáró páncéltörő löveg (páncélvadász)

Marder II (Sd. Kfz. 131)

        – 75 mm-es önjáró páncéltörő löveg (páncélvadász)

Wespe (Sd. Kfz. 124)

        – 105 mm-es önjáró löveg

Bison II

        – 150 mm-es önjáró löveg

Beobachtungswagen II Ausf C

        – tüzérségi megfigyelő/parancsnoki változat

Munitionsschlepper II

        – lőszerszállító változat

Flammpanzer II Flamingo (Sd. Kfz. 122) (Ausf D/E)

        – lángszórós harckocsi

Brueckenleger auf PzKpfw II Ausf b

        – könnyű hídvető harckocsi (összesen 3 db készült 1939-ben)

PanzerSpähwagen II Ausf L Luchs

        – felderítő harckocsi

Schwimmpanzer II Ausf. A-C

        – kétéltű („úszó”) harckocsi (52 átalakítva)

Bergepanzer II Ausf D/E

        – könnyű műszaki-mentő harckocsi

Ladungsleger II

        – robbanótöltetek elhelyezésére használt „romboló” változat

Panzer Beobachtungswagen II

        – tüzérségi megfigyelő változat

Pioner-Kampfwagen II / PzKpfw II ohne Aufbau

        – utász harckocsi

5 cm PaK38 L/60 auf Fahrgestell PzKpfw II (Sf)

        – 50 mm-es önjáró páncéltörőlöveg (páncélvadász)

Feuerleitpanzer II

      – tüzérségitűz-irányító változat

Források:

www.achtungpanzer.com

        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A II. világháború német páncélosai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998
        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A Waffen-SS fegyverei és harceljárásai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998

www.feldgrau.comwww.onwar.com

by RB

Hozzászólások







 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák