Amikor Németország 1939 március 15-16-án elfoglalta Csehszlovákiát, rátehette a kezét a cseh hadsereg igen jó minőségű fegyvereire. Korábban a csehek haderejét tartották az egyik leghatékonyabbnak Európában. A csehek két legfejlettebb harckocsitípusát, az LT-35-öst és az LT-38-ast a németek rögtön rendszerbe is állították a saját oldalukon, így azok a Panzerkampfwagen 35(t) és a Panzerkampfwagen 38(t) megnevezést kapták (a „t” jelzés a cseh – tschehis – eredetre utal).
A Panzer 38(t) felülmúlta a Panzer I-es és II-es teljesítményét, sőt a Panzer III-as szintjét is elérte. 1939 májusától 1942 júliusáig több mint 1400 páncélost szállított le a gyártó prágai CKD (később BMM) vállalat, köztük 70 parancsnoki járművet.
Ennél a járműnél sikerült kielégítően összehangolni a tűzerő, védelem és gyorsaság követelményeit. Főfegyverzete a Skoda által gyártott 37 mm-es A7(t) L/40-es löveg volt, de néhány járművet a német 37 mm-es KwK L/45-össel szereltek fel. Az A7-es löveg páncéltörő lövedéke 1100 m távolságból 32 mm páncéllemezt bírt átütni. A jármű 90 lőszert szállított a főfegyveréhez.
A Pz.Kpfw. 38(t) harckocsi páncélzatát szegecselt acélból készítették. Ez 1940-41 előtt még hatékony megoldásnak számított, később azonban felszínre buktak a hátrányai is. A páncélzat vastagsága maximálisan 25 mm volt, ezt később még kiegészítették egy újabb 25 mm-es lemezzel.
A járművet a 125 lóerős Praga motor hajtotta, az utolsó 500 darabot viszont már az erősebb 150 LE-s EPA/ACC motorral szerelték fel, amellyel maximálisan 42 km/h országúti sebességet lehetett elérni.
A németeknek nagy szükségük volt a 38(t) és 35(t) rendszerbe állítására, mert a Panzer III-as és IV-esek gyártása akadozott, Hitler pedig nem akart várni a háborúval. 1942-re azonban a típus fokozatosan elavult, frontvonalban harcoló páncélosként már kevésbé lehetett sikeresen alkalmazni. Alváza viszont még mindig praktikusnak számított, így alkalmas volt páncélvadásszá (Marder III, Hetzer), műszaki mentővé (Bergepanzer 38(t) ), illetve légvédelmi páncélossá (Flakpanzer 38(t) ) való átépítésre. Mindezeket a típusváltozatokat beleszámítva, a BMM vállalat a háború folyamán több mint 6000 Pz.Kpfw. 38(t) alvázat épített.
A Pz.Kpfw. 38(t) a harcokban
A lengyelországi harcokban még csupán 80 Panzer 38(t) vett részt (a 2. és 3. könnyűhadosztály kötelékében). A győzelem után mindkét egységet megerősítették, és létrehozták belőlük a 7. és 8. páncéloshadosztályt. A Norvégia elleni támadásban 15 Panzer 38(t) harcolt.
1940 elején felgyorsult a típus gyártása, májusban a német páncéloserők majdnem egytizedét adta a Pz.Kpfw. 38(t). A nyugat-európai hadjárat nagy sikert hozott a cseh gyártású páncélosoknak. Franciaország, mint a kisantant nagy patrónusa, valószínűleg abban az időben nem is merte elképzelni, hogy valamikor majd cseh páncélosok fognak a térdre kényszerítéséhez nagymértékben hozzájárulni.
Erwin Rommel tábornok híres 7. páncéloshadosztálya (melyet „szellemhadosztály”-ként emlegettek, egyesek szerint mert olyan iszonyatos tempóban tört előre, mások szerint mert a hadászati célok nehézsége miatt eleve számoltak teljes pusztulásával) Hoth tábornok (akit kedélyesen „Hoth papának” neveztek) XV. páncéloshadtestéhez tartozott, és az ő feladatuk volt az Ardenneken, majd a Meuse folyón átkelve áttörni a francia vonalakat. Itt találkoztak a francia 1. páncéloshadosztály Char-B és Hotchkiss H-35-öst páncélosaival. A Panzer 38(t) 37 mm-es lövegével nem volt képes átüti a Char-B monstrumok 60 mm-es elülső páncélzatát, sikert csak akkor tudtak elérni, ha a francia harckocsi lánctalpaira, vagy hűtőrácsára céloztak.
A Barbarossa-hadművelet kezdetén 754-re nőtt a rendelkezésre álló Panzer 38(t)-k száma. A támadás első szakaszában eredményesen szerepeltek, de az újabb T-34-esek és KV-1-esek feltűnésével egyértelművé vált, hogy a Panzer 38(t) felett eljárt az idő. A legtöbb járművet ezután átalakították, vagy kivonták a frontról. Néhány Panzer 38(t) még ezután is részt vett a keleti front harcaiban, Románia hadseregében. Magyarország összesen 102 ilyen harcjárművel rendelkezett a háború folyamán. Németország még 229 Pz.Kpfw. 38(t)-t alkalmazott 1944 közepén Nyugat-Európában.
Panzerkampfwagen 38(t) (Sd.Kfz. 140) | |
Általános | |
Jármű típusa | könnyű harckocsi |
Gyártó cég(ek) | BMM |
Hadrendbe állítás | 1938 (cseh hadsereg), 1939 (német hadsereg) |
Kezelők száma | 4 fő |
Méretek | |
Harci tömeg | 9,7 t |
Teljes hossz | 4900 mm |
Törzshossz | 4900 mm |
Szélesség | 2060 mm |
Magasság | 2370 mm |
Hajtómű | |
Motor | Praga EPA TZJ típusú 6 hengeres benzinmotor |
Teljesítmény | 125 LE |
Tüzelőanyag-tartály | 218 l |
Mozgékonyság | |
Max. sebesség országúton | 42 km/h |
Max. sebesség terepen | 15 km/h |
Hatótávolság országúton | 230 km |
Hatótávolság terepen | 165 km |
Kapaszkodóképesség | 29 fok |
Árokáthidaló képesség | 1,86 m |
Lépcsőmászó képesség | 0,8 m |
Gázló mélység | 0,9 m |
Minimum fordulósugár | 4,5 m |
Fegyverzet | |
Fő fegyverzet | 37 mm-es KwK A7(t) típusú löveg, vagy 37 mm-es KwK 34 típusú löveg |
Csőhossz | L/40, ill. L/45 |
Kiegészítő fegyverzet | 2 db 7,92 mm MG 37(t) típusú géppuska |
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) | 90/2700 |
Páncélzat | |
Páncéltest eleje (vastagság/dőlésszög) | 25 mm/25-80 fok |
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) | 25 mm/80 fok |
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 10 mm/80 fok |
Oldalak (vastagság/dőlésszög) | 17,5 mm/90 fok |
Torony eleje (vastagság/dőlésszög) | 25 mm/84 fok |
Torony oldala (vastagság/dőlésszög) | 25 mm/74 fok |
Torony hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 25 mm/86 fok |
Torony teteje (vastagság/dőlésszög) | 10 mm/0-4 fok |
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) | 25 mm/84 fok |
Gyártott mennyiség | 1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen |
Pz.Kpfw. 38(t) | – | 153 | 367 | 678 | 198 | – | – | – | 1396 |
Típusváltozatok:
Jagdpanzer 38(t) Hetzer
7.5 cm PaK40(Sf) auf Pz.Kpfw. 38(t) Marder III (Sd.Kfz. 138)
7.62 cm PaK36(r) auf Pz.Kpfw. 38(t) Marder III (Sd.Kfz. 139)
Flakpanzer 38(t) (Sd.Kfz. 140)
15 cm sIG33(Sf) auf Geschützwagen 38(t) (Bison III)
Aufklärungspanzer 38(t) (Sd.Kfz. 140/1)
Források:
www.achtungpanzer.com
www.feldgrau.comwww.onwar.com
by Morello