A német páncélos fegyvernemnek (Panzerwaffe) már régóta szüksége volt egy nagy teljesítmányű műszaki-mentő páncélosra, amely harci körülmények között is képes volt az olyan nagy harcértékű harcjárművek mentésére, mint például a Pz.Kpfw. IV, a Tiger Ausf. E vagy éppen Panther. A harckocsik mentését 1943-ig különféle féllánctalpas vontatók látták el. Ezek közül a legjelentősebb a breslaui FAMO vállalat által gyártott, 18 tonnás vonóerővel rendelkező Sd.Kfz. 9 típus volt. Ez az óriási féllánctalpas könnyedén elvontatta a 25 tonnás Pz.Kpfw. IV-eseket, de a közel 57 tonnás Tiger Ausf. E harckocsik mozgatásához sokszor 2-3 egymáshoz kapcsolt féllánctalpas vontatóra volt szükség. A féllánctalpasok munkája sokszor veszélyesnek bizonyult, mivel a többségük nem rendelkeztek semmiféle páncélzattal, így ki voltak téve az ellenséges fegyverek tűzének.
Kényszermegoldásként alkalmaztak működőképes harckocsikat sérült társaik vontatására, de ez gyakran többet ártott, mint használt, mivel a vontatást végző harckocsi túlterhelt meghajtórendszere sok esetben felmondta a szolgálatot, így az illető alakulat máris két járművet vesztett. Arról nem is beszélve, hogy a vontatásra vezényelt harckocsit nem lehetet harcbavetni, így tovább csökkent az alakulat ereje, harcértéke. Ezért a működőképes harckocsik vontatásra történő alkalmazását az OKH kifejezetten megtiltotta.
Az igazi megoldást a külön erre a célra kialakított páncélozott harcjárművek kifejlesztése jelentette. A legjelentősebb műszaki-mentő harckocsitípus a Pz.Kpfw. V Panther harckocsi alvázára épült Bergepanzerwagen Panther, rövid nevén: Bergepanther volt, melyek első példányai 1943 júniusában készültek el a MAN vállalat üzemeiben. A Panther harckocsi tornyának helyére egy 40 tonna teherbírású csörlőt építettek, amit a motor működtetett. Emellett rendelkezett egy 1,5 tonna teherbírású emelővel, amellyel a harckocsik motorját vagy sebességváltóműjét lehetett ki- vagy beemelni a járművekbe. A páncéltest végére egy nehéz kitámasztó-sarkantyút építettek, amely leengedett állapotban a Bergepanther stabilítását biztosította, amikor nagyobb tömeg csörlőzését végezte – például egy harckocsi kivontatását a keleti hadszíntérre oly’ jellemző mély és ragacsos sárból. A jármű tetejére egy fából készült plató került, ahol a csere-alkatrészeket (pl. motorblokkok, sebességváltók, stb.) szállították a javítás helyszínre vagy a tábori műhelybe. A jármű önvédelmét egy 2 centiméteres gépágyú és egy géppuska biztosította. Mivel az előbbi 1944-45-ben már nem sokat ért az ellenséges páncélosokkal szemben, ezért sok járműről vagy leszerelték, vagy el sem látták a gépágyúkkal – ezzel is csökkentve a jármű súlyát.
Minden páncélososztály (Pz.Abt.) rendszerint két Bergepanthert kapott – elméletileg, mivel ezt a legyártott mennyiség nem tette lehetővé: összesen mintegy 355 Bergepanther (240 Ausf A; 107 Ausf G; 8 ismeretlen Panther altípusból átalakíva) hagyta el a gyártósorokat.
A Bergepanther harctéri alkalmazása
A Bergepantherek első éles bevetésére a kurszki csatában (1943. július 5-13.) került sor, ahol kiválóan helytálltak. A csata utáni időszak tapasztalatait jól összefoglalja az alábbi riport, amelyet Bollert százados, a I.Abetilung/Pz.Rgt.2 parancsnoka készített az október 9. és 19. közötti időszakról.
„(…) A Bergepanther kiválóan bizonyított. Száraz időben egy Bergepanther elegendő egy Párduc elvontatásához. A legrosszabb sáros időben azonban két Bergepanther sem képes elvontatni egy Panthert.
Mostanáig minden egyes Bergepanther húsz Párducot mentett ki. Mindegyik Bergepanther összesen 600 kilométernyi utat tett meg vontatmánnyal. A páncélososztály a Bergepanthereket kizárólag a Pantherek harctéri mentésére használta. A tapasztalatok szerint osztályonként négy Bergepanther szükséges, még ha kétszer annyiba is kerül, mint egy Zugkraftwagen 18t.
A Bergepantherek rádióval történő felszerelése sikeresnek bizonyult. Harc közben a Bergepanthereket a rádiónak köszönhetően a megfelelő helyre lehet vezényelni. (…)„
A Bergpantherekkel szerelték fel a közepes, illetve nehéz vadászpáncélosokkal harcoló páncélvadász osztálykat (Pz.Jäg.Abt.), valamint a Tiger I és Tiger II-esekkel felfegyverzett nehéz páncélososztályokat is (s.Pz.Abt.) – már amennyire lehetőség volt rá.
Összességében a Bergepanther nagy vonóerejének és erős páncélzatának köszönhetően hatékony műszaki-mentőnek bizonyult: harcjárművek százait vontatta el a harcmezről a tábori műhelyekbe, jelentős veszteségektől kímélve meg ezáltal a páncélos-fegyvernemet.
Bergepanzerwagen Panther (Sd.Kfz. 179) | |
Általános
|
|
Jármű típusa
|
műszaki-mentő harckocsi (Panzerbergewagen) |
Gyártó cég(ek)
|
MAN, Daimler Benz, DEMAG, Henschel |
Hadrendbe állítás
|
1943 |
Kezelők száma
|
4 fő |
Méretek
|
|
Harci tömeg
|
43,3 t |
Teljes hossz
|
8080 mm |
Törzshossz
|
6880 mm |
Szélesség
|
3400 mm |
Magasság
|
2740 mm |
Hajtómű
|
|
Motor
|
Maybach HL 230 P30 típusú 12 hengeres benzinmotor |
Teljesítmény
|
700 LE @ 3000 ford./perc |
Tüzelőanyag-tartály
|
720 l |
Mozgékonyság
|
|
Max. sebesség országúton
|
46-55 km/h |
Max. sebesség terepen
|
30 km/h |
Hatótávolság országúton
|
310 km |
Hatótávolság terepen
|
150 km |
Kapaszkodóképesség
|
30 fok |
Árokáthidaló képesség
|
2,2 m |
Lépcsőmászó képesség
|
0,9 m |
Gázló mélység
|
1,6 m |
Minimum fordulósugár
|
10 m |
Fegyverzet
|
|
Fő fegyverzet
|
2 cm-es KwK 38 típusú löveg |
Csőhossz
|
L/55 |
Kiegészítő fegyverzet
|
1 db 7,92 mm-es MG34 típusú géppuska |
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő)
|
n.a./n.a. |
Páncélzat
|
|
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög)
|
60 mm/35 fok |
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög)
|
80 mm/35 fok |
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög)
|
40 mm/60 fok |
Oldalak (vastagság/dőlésszög)
|
40 mm/50 fok |
Torony eleje (vastagság/dőlésszög)
|
– |
Torony oldala (vastagság/dőlésszög)
|
– |
Torony hátsó része (vastagság/dőlésszög)
|
– |
Torony teteje (vastagság/dőlésszög)
|
– |
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög)
|
– |
Bergepanther Ausf. D
Gyártott mennyiség | 1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen |
Bergepanther | – | – | – | – | – | 82 | 272 (8) | 30 | 347 (8) |
( ) átalakítással készült járművek
Típusváltozatok: –
Források:
by RB