
Az 1919-es versailles-i békeszerződés megtiltotta Németországnak a nehéztüzérségi eszközök fejlesztését és tartását. A tiltás azonban csak a csöves nehéztüzérségre vonatkozott, ezért a németek a rakétatechnika felé fordultak. A 30-as években a peenemündei kisérleti telepen próbálták ki az első, hatékony rakétafegyvert, amelyet későbbi finomítások elvégzése után 1940-ben Nebelwerfer 41 néven rendszerbe állítottak. A Nebelwerfer név szó szerint „ködvetőt” jelent ami többek közt azt a célt szolgálta, hogy elrejtsék a fejlesztés igazi célját a nagyhatalmak elől, hiszen Németország a 30-as évek elején még titokban fegyverkezett.
A fegyver 150 mm-es rakétáinak különlegessége, hogy a hajtómű a rakéta orrában, míg a robbanófej a rakéta végén található. A rakéta maximális hatótávolsága mintegy 6700-7000 méter volt. A hatcsövű rakétavetőt a 37 mm-es PaK 35/36-os módosított lövegtalpára szerelték.
1943-ra nyilvánvalóvá vált, hogy a vontatott lövegtalp már nem biztosít kellő mobilitást, különösen az ősszel és tavasszal sártengerré váló orosz sztyeppéken nem. Az egyedüli megoldást az „önjáróvá” alakítás jelentette. Ehhez az Sd.Kfz. 3 Maultier („öszvér”) típusú féllánctalpas jármű bizonyult a legalkalmasabbnak, ami nem volt más, mint a Wehrmacht szabvány teherautójának, az Opel Blitz-nek féllánctalpassá alakított változata.
A Maultier alvázra 10- és 6 mm-es páncéllemezekből összeállított felépítményt szereltek, erre került a torony a rakéta indítócsövekkel két ötös sorban elhelyezve. Ez a megoldás a rakétavető 80 fokos emelését és 270 fokos körbeforgatását tette lehetővé. Az irányzást az RA35 optikai irányzékkal végezték a jármű belsejéből. A jármű önvédelmének biztosítására egy MG 34 vagy MG 42 géppuskát szereltek a páncélozott vezetőfülke tetejére.
A jármű személyzete 3 főből állt: a jármű parancsnokából, aki a sofőr is volt egy személyben; egy rádiósból és egy tüzérből aki a rakétavetőt kezelte.
Egyes források szerint Kurszknál került bevetésre először, bár erre nincs elég bizonyíték. Az azonban bizonyos, hogy 1943 őszén már részt vett a harcokban a keleti fronton. Általában nagy számban alkalmazták őket ellenséges csoportosulások, hídfők bombázására. Sok esetben a tömeges rakéta támadás hatásosabbnak bizonyult, mint a sokkal pontosabb ágyúk és tarackok össztüze: a rakéták süvítő hangja, a sorozatos robbanások és a füst zavart keltett az ellenség soraiban, jelentősen rontva azok hatékonyságát és morálját; a repeszek okozta veszteségről nem is beszélve.
Miután a Pz.Wf. 42-es a keleti fronton hatékonynak bizonyult, egyes rakétavetős egységeket 1944 májusában átirányítottak a nyugati frontra, hogy kellő tűzerővel rendelkezzenek a szövetségesek inváziója esetén azok visszaveréséhez. Normandiában a brit és a kanadai csapatok ellen vetették be őket először, amikor a németek megpróbálták visszafoglalni tőlük az Orne folyó egy hídját. A Wehrmacht 83. és 84. Panzerwerfer ezrede valamint a 101. SS- Panzerwerfer Abteilung mintegy 42 sorozatvető zúdított össztüzet a hidat védelmező szövetséges csapatokra.
A járművet nagy számban alkalmazták mind az Ardennekben (a legtöbb ma ismert fotó is ott készült a járműről) mind a keleti fronton, mind Berlin védelménél.
A Pz.Wf. 42-esnek létezett egy lőszerszállító változata is, amely gyakorlatilag teljesen megegyezett a rakétás változattal, azzal különbséggel, hogy hiányzott róla a rakétavető-torony.
| Pz.Wf. 42 auf Maultier (Sd.Kfz. 4/1) | ||||
| Általános | ||||
| Jármű típusa | önjáró rakétasorozatvető (Panzerwerfer) | |||
| Gyártó cég(ek) | n.a. | |||
| Hadrendbe állítás | 1943 | |||
| Kezelők száma | 3 fő | |||
| Méretek | ||||
| Harci tömeg | 7 t | |||
| Teljes hossz | 6000 mm | |||
| Törzshossz | 6000 mm | |||
| Szélesség | 2200 mm | |||
| Magasság | 2500 mm | |||
| Hajtómű | ||||
| Motor | Opel 3,6l típusú 6 hengeres benzinmotor | |||
| Teljesítmény | 68 LE | |||
| Tüzelőanyag-tartály | n.a. | |||
| Mozgékonyság | ||||
| Max. sebesség országúton | 40 km/h | |||
| Max. sebesség terepen | 20 km/h | |||
| Hatótávolság országúton | 130 km | |||
| Hatótávolság terepen | 80 km | |||
| Kapaszkodóképesség | n.a. | |||
| Árokáthidaló képesség | n.a. | |||
| Lépcsőmászó képesség | n.a. | |||
| Gázló mélység | n.a. | |||
| Minimum fordulósugár | n.a. | |||
| Fegyverzet | ||||
| Fő fegyverzet | 150 mm Nebelwerfer 41 (tíz csövű) | |||
| Csőhossz | – | |||
| Kiegészítő fegyverzet | 1 db 7,92 mm-es MG 34 vagy MG 42 típusú géppuska | |||
| Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) | 20-40/2000 | |||
| Páncélzat | ||||
| Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) | 6-10 mm/n.a. | |||
| Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) | 14,5 mm/n.a. | |||
| Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 6-10 mm/n.a. | |||
| Oldalak (vastagság/dőlésszög) | 6-10 mm/n.a. | |||
| Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) | 6-10 mm/n.a. | |||
| Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) | 6-10 mm/n.a. | |||
| Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 6-10 mm/n.a. | |||
| Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) | 6-10 mm/n.a. | |||
| Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) | – | |||
| Gyártott mennyiség | 1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen |
| Pz.Wf. 42 | – | – | – | – | – | 248 | 52(19) | – | 300(19) |
| Mun.Kw. für Pz.Wf. 42 | – | – | – | – | – | 232 | 57 | – | 289 |
( ) átalakítással készült járművek
Típusváltozatok:
Munitionkraftwagen für PanzerWerfer (Maultier)
Források:
www.achtungpanzer.com
www.missing-lynx.com/articles/german/swwerfer/swwerfer.htmwww.feldgrau.comwww.onwar.com
by RB

