
A Bergepanzer 38(t) volt a második legnagyobb példányszámban épült műszaki harckocsi a Bergepanther után. Ennek ellenér viszonylag kevés információ áll a rendelkezésre a járművel kapcsolatban.
A Bergepanzer 38(t) kifejlesztésének célja az volt, hogy egy megbízható könnyű műszaki-mentő harckocsit hozzanak létre a Hetzer vadászpáncélosokkal felszerelt alakulatok részére. A műszaki járművek építéséhez Hetzer és régi, elavult Pz.Kpfw. 38(t) alvázakat használtak fel. A jármű kialakítása a Hetzer-hez volt hasonló azzal a különbséggel, hogy a jármű felépítményét alacsonyabbra építették, hogy ezzel is növeljék jármű védettségét. A Bergepanzer 38(t) páncélvastagság 8 és 60 milliméter közötti volt. Az első Bergepanzer 38(t) 1944 májusában készült el. 1945 áprilisáig összesen 181 műszaki-mentő hagyta el a prágai BMM cég gyárait.
| Bergepanzer 38(t) | |
| Általános | |
| Jármű típusa | könnyű műszaki-mentő harckocsi (Bergepanzer) |
| Gyártó cég(ek) | n.a. |
| Hadrendbe állítás | 1944 |
| Kezelők száma | 4 fő |
| Méretek | |
| Harci tömeg | 14,5 t |
| Teljes hossz | 4870 mm |
| Törzshossz | 4870 mm |
| Szélesség | 2630 mm |
| Magasság | 1710 mm |
| Hajtómű | |
| Motor | Praga AC/2 típusú benzinmotor |
| Teljesítmény | n.a. |
| Tüzelőanyag-tartály | n.a. |
| Mozgékonyság | |
| Max. sebesség országúton | 42 km/h |
| Max. sebesség terepen | n.a. |
| Hatótávolság országúton | 177 km |
| Hatótávolság terepen | n.a. |
| Kapaszkodóképesség | n.a. |
| Árokáthidaló képesség | n.a. |
| Lépcsőmászó képesség | n.a. |
| Gázló mélység | n.a. |
| Minimum fordulósugár | 4,5 m |
| Fegyverzet | |
| Fő fegyverzet | – |
| Csőhossz | – |
| Kiegészítő fegyverzet | 1 db 7,92 mm-es MG 34 típusú géppuska a jármű belsejében |
| Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) | -/n.a. |
| Páncélzat | |
| Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) | 60mm/35 fok |
| Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) | n.a. |
| Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) | n.a. |
| Oldalak (vastagság/dőlésszög) | n.a. |
| Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) | n.a. |
| Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) | n.a. |
| Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) | n.a. |
| Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) | n.a. |
| Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) | – |
| Gyártott mennyiség | 1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen |
| Bergepz. 38(t) | – | – | – | – | – | – | 101 | 80 | 181 |
Típusváltozatok: –
Források:
Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A II. világháború német páncélosai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998
by RB

