
A németek gyorsaságra és mozgékonyságra épített taktikája mind Lengyelországban, mind Franciaországban fényes győzelmet hozott a Wehrmacht-nak. Mindkét hadszíntéren bebizonyosodott, hogy a többnyire még mindig lóvontatású tüzérség képtelen a gyorsan előretörő páncélosokkal lépést tartani. A németek úgy próbálták ezt a problémát megoldani, hogy féllánctalpas vontatókkal növelték a tüzérség gépesítettségét. Ez azonban csak félmegoldást jelentett mivel ezeknek a járműveknek a mozgékonysága és terepjáró képessége kisebb volt a teljesen lánctalpas kialakítású járművekhez képest. A féllánctalpas vontatók másik nagy hibája az volt, hogy nem rendelkeztek semmiféle páncélzattal így nagyon sebezhetőek voltak.
A tüzérség mobilitásának növelését önjáró lövegek kifejlesztésével is meg lehetett oldani. A Heereswaffenamt – amelynek tisztségviselői tisztában voltak a probléma jelentőségével -megrendelésére a berlini Alkette cég szolgálatból kivontPz.Kpfw. I Ausf. B harckocsialvázak és 150 milliméteres lövegek felhasználásával létrehozta a Wehrmacht első önjáró lövegét: a Bison I-est. A típus már sikerrel vett részt az 1940-es franciaországi hadjáratban.
A Bison I-es sikerein felbuzdulva hozzá is láttak egy újabb önjáró löveg kifejlesztéséhez. Az új jármű alapjául ezúttal a nagyobb teherbírású és folyamatos „kiszuperálás” következtében nagy számban rendelkezésre álló Pz.Kpfw. II harckocsik módosított alvázai szolgáltak.
Az első prototípust 1940 októberére készítette el az Alkett cég. A próbákon azonban bebizonyosodott, hogy a felhasznált Pz.Kpfw. II Ausf. B alváz eredeti formájában nehezen viseli a löveg nagy tömegéből és hátrasiklásából adódó óriási terhelést. A probléma kiküszöbölésének érdekében az alvázat 540 milliméterrel kiszélesítették, és 740 milliméterrel meghosszabbították. A jármű stabilitásának megőrzése érdekében a meghosszabbított alváz futógörgőinek számát eggyel megnövelték, így az alváz az addigi öt helyett oldalanként hat futógörgővel rendelkezett. A megnövekedett tömeg szükségessé tette egy erősebb motor beépítését, ezért a 140 lóerős Maybach motort egy 155 lóerős Büssing-NAG-ra cserélték.
A jármű fegyverzetéül a 150 milliméteres sIG 33-as nehéz gyalogsági löveget építették be. A sIG 33-as rendkívül hatásos fegyver volt: 38 kg tömegű lövedékét 4700 méteres távolságra volt képes pontosan kilőni. A löveg csövét 75 fokos állásig lehetett emelni.
A Bison II nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Valószínűleg ennek tudható be az a tény, hogy rendkívül kevés (12 példány) készült belőle. A fejlesztés azonban mégsem bizonyul teljesen feleslegesnek, hiszen a Bison II-essel szerzett tapasztalatok felhasználásával született meg a második világháború egyik legjobb német önjáró lövege: a Wespe.
A Bison II a harcokban
A Bison II-esből összesen 12 példány készült. Ezeket mind a 707. és a 708. nehéz gyalogsági önjárólöveg-századhoz (sIG.Kp. Sf) osztották be, amelyek 1942 tavaszán Líbiába érkezve csatlakoztak a Rommel vezette Német Afrika Hadtesthez (D.A.K.). A 150 milliméteres önjárólövegek részt vettek az 1942 tavaszán indított Gazala elleni támadásban is. A 12 járműből 8 került veszteséglistára 1942. december 2-ig. Az utolsó Bison II-es 1943 tavaszán veszett oda, amikor személyzete meghibásodás miatt kénytelen volt a sivatagban hagyni.
A Bison II-es legfőbb hibájának „alulmotorizáltsága” bizonyult, aminek következtében terepjáró képessége és mozgékonysága nagyon gyenge volt. A motor a túlterheltség miatt hamar túlmelegedett – ezt még a forró sivatagi klíma is fokozta – és meghibásodott.
Egyes források szerint a britek 6 Bison II-est zsákmányoltak egy elhagyott tábori szerelőműhely elfoglalásakor. Ezeket később arab országoknak adták el. Egy jelentés szerint az Egyiptomi Hadsereg egy Bison II-est is bevetett az 1948-as arab-izraeli háborúban.
| 15 cm sIG 33 auf Fahrgestell PzKpfw II (Sf) | |
| Általános | |
| Jármű típusa | önjáró rohamtarack (Sturmpanzer) |
| Gyártó cég(ek) | n.a. |
| Hadrendbe állítás | 1941 |
| Kezelők száma | 4 fő |
| Méretek | |
| Harci tömeg | 16 t |
| Teljes hossz | 5480 mm |
| Törzshossz | 5480 mm |
| Szélesség | 1600 mm |
| Magasság | 1980 mm |
| Hajtómű | |
| Motor | Büssing-NAG L8V típusú 8 hengeres benzinmotor |
| Teljesítmény | 155 LE |
| Tüzelőanyag-tartály | n.a. |
| Teljesítmény | |
| Max. sebesség országúton | 45 km/h |
| Max. sebesség terepen | 15 km/h |
| Hatótávolság országúton | 100 km |
| Hatótávolság terepen | n.a. |
| Kapaszkodóképesség | n.a. |
| Árokáthidaló képesség | n.a. |
| Lépcsőmászó képesség | n.a. |
| Gázló mélység | n.a. |
| Minimum fordulósugár | n.a. |
| Fegyverzet | |
| Fő fegyverzet | 150 mm-es sIG 33 típusú löveg |
| Csőhossz | L/11,4 |
| Kiegészítő fegyverzet | – |
| Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) | 10/- |
| Páncélzat | |
| Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) | 30 mm/75 fok |
| Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) | 30 mm/81 fok |
| Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 15 mm/75 fok |
| Oldalak (vastagság/dőlésszög) | 15 mm/90 fok |
| Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) | 15 mm/80 fok |
| Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) | 15 mm/60 fok |
| Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 15 mm/80 fok |
| Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) | – |
| Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) | – |
| Gyártott mennyiség | 1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen |
| Bison II | – | – | – | 7 | 5 | – | – | – | 12 |
Típusváltozatok: –
Források:
www.achtungpanzer.com
www.feldgrau.comwww.onwar.com
by RB

