Mivel Pz.Kpfw. I-es harckocsit egyébként is csak ideiglenes megoldásnak szánta a német hadvezetés és a lengyelországi hadjárat során is gyengén szerepelt ezért megkezdték fokozatos kivonását a hadrendből. Az így felszabaduló nagyszámú harckocsi alvázat pazarlás lett volna kiselejtezni, tehát megpróbáltak alternatív felhasználási módokat keresni a jármű számára. Ennek eredményeképen számos olyan jármű született, mint például a Bison I, Flakpanzer I és a Panzerjäger I. A Panzerjäger I-es volt a Wehrmacht első páncélvadász típusa, amelyet számos más típus követett.
A jármű első példánya 1940 márciusában készült el a berlini Alkett cég gyárában. Később a Skoda és a Daimler-Benz cégek is bekapcsolódtak a termelésbe, így a gyártás 1941 februári leállításáig 202 darab elavult Pz.Kpfw. I Ausf. B-t alakítottak át páncélvadásszá.
A jármű alvázán szinte semmit sem változtattak: egyszerűen a csak a torony helyére egy 47 mm-es PaK 36(t) löveget építettek.
A Panzerjäger I-es fegyverzetének eredetileg az 50 mm-es PaK 38-ast szemelték ki, de ekkor ez még nem állt megfelelő mennyiségben rendelkezésre (a PaK 38-as gyártását 1941.-ben kezdték igazán felfuttatni). Mivel azonban Csehszlovákia megszállásakor (1939.) nagy mennyiségben zsákmányoltak a közel azonos teljesítményű 47 mm-es A-5 P.U.V. vz.36 páncéltörő lövegekből (ezt PaK 36(t) néven rendszeresítették), az új jármű fegyverzetéül ezt a típust használták fel. A löveget 5 oldalú (Alkett) illetve 7 oldalú (Skoda) 15 mm vastagságú lövegpajzzsal látták el. Néhány példányt a csehszlovák lövegek „elfogyását” követően 37 mm-es PaK 35/36-os löveggel szereltek fel. Egyes források szerint egy-két járművet az eredetileg is tervezett 50 mm-es löveggel fegyvereztek fel, de erre nincs cáfolhatatlan bizonyíték.
A Panzerjäger I a harcokban
A Panzerjäger I-eseket a Werhmacht különböző önálló páncélvadász zászlóaljaihoz osztották be. Így kerültek az 521., a 605., a 616., a 643. és végül a 670. Panzerjäger Abteilung kötelékébe. Ez utóbbi részt vett az 1940-es franciaországi invázióban. A Panzerjäger I-es szinte valamennyi hadszíntéren megfordult: harcolt nyugaton, Észak-Afrikában és a Szovjetunió területén is. Összességében azonban el kell mondani, hogy a típus sikertelen volt amiért gyenge páncélzata és elégtelen tűzereje okolható. Ez elsősorban a keleti fronton mutatkozott meg, amikor is olyan harckocsikkal került szembe, mint a KV-1-es vagy a T-34-es. Mindezek ellenére jó néhány példánya még 1943-ban is szolgálatban állt.
4.7 cm PaK(t) (Sf) auf Panzerkampfwagen I Ausf. B | |
Általános | |
Jármű típusa | páncélvadász (Panzerjäger) |
Gyártó cég(ek) | Daimler-Benz, Skoda |
Hadrendbe állítás | 1940 |
Kezelők száma | 3 fő |
Méretek | |
Harci tömeg | 6,4 t |
Teljes hossz | 6400 mm |
Törzshossz | 6400 mm |
Szélesség | 2060 mm |
Magasság | 2250 mm |
Hajtómű | |
Motor | Maybach NL38TR típusú 6 hengeres benzinmotor |
Teljesítmény | 100 LE |
Tüzelőanyag-tartály | 148 l |
Mozgékonyság | |
Max. sebesség országúton | 40 km/h |
Max. sebesség terepen | 19 km/h |
Hatótávolság országúton | 140 km |
Hatótávolság terepen | 95 km |
Kapaszkodóképesség | 30 fok |
Árokáthidaló képesség | 1,4 m |
Lépcsőmászó képesség | 0,36 m |
Gázló mélység | 0,58 m |
Minimum fordulósugár | 2,1 m |
Fegyverzet | |
Fő fegyverzet | 47 mm-es PaK 36(t) típusú löveg (eredetileg: Skoda 47 mm-es A-5 P.U.V. vz.36 típusú löveg) |
Csőhossz | L/43,4 |
Kiegészítő fegyverzet | – |
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) | 86/- |
Páncélzat | |
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) | 13 mm/68 fok |
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) | 13 mm/68 fok |
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 13 mm/90 fok |
Oldalak (vastagság/dőlésszög) | 13 mm/68 fok |
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) | 13 mm/68 fok |
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) | 13 mm/68 fok |
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 13 mm/68 fok |
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) | – |
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) | 15 mm/63 fok |
Gyártott mennyiség | 1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen |
PzJäger I | – | – | (171) | (31) | – | – | – | – | (202) |
( ) átalakítással készült járművek
Típusváltozatok: –
Források:
www.achtungpanzer.comwww.panzerone.com
www.feldgrau.comwww.onwar.com
by RB