Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Hummel





A keleti hadjárat (1941) során a németek olyan időjárási és terepviszonyok között voltak kénytelenek harcolni, amelyek komolyan megviselték mind a katonákat, mind a különféle hadfelszerelést. A tüzérség különösen ki volt szolgáltatva az időjárásnak, és ebből adódóan az útviszonyoknak. A „raszputyica” idején a nehéz lövegek gyakorlatilag mozdíthatatlanokká váltak a hatalmas sár miatt, így gyakran komoly problémát jelentett a sok esetben létfontosságú tüzérségi támogatás biztosítása. A megoldást nyilvánvalóan a tüzérség mozgékonyságának növelése, vagyis minél nagyobb mértékben történő gépesítése jelentette. A Heereswaffenamt a féllánctalpas vontatók számának növelése mellett önjáró tüzérségi lövegek fejlesztését is elrendelte. 1942 nyarán a Wehrmacht sikeresen hadrendbe állította az első önjáró tüzérségi lövegét a Wespe-t, ami valójában 105 mm-es tábori tarack (leFH18) volt Pz.Kpfw. II-es alvázra szerelve. Ugyanennek az évnek júliusában döntés született egy nehezebb, 150 mm-es önjáró löveg kifejlesztéséről.
Habár a fejlesztés csak 1942-ben kezdődött az első járművek már 1943 januárjában elkészültek. A fejlesztés gyorsaságát az tette lehetővé, hogy már kiforrott, sorozatgyártásban lévő elemekből (értsd: löveg, alváz,stb.) állították össze a járművet. Az új önjáró löveg az 15 cm Schwere Panzerhaubitze auf Geschützwagen III und IV (Sf) hivatalos elnevezést valamint a Hummel, azaz a „Dongó” nevet kapta. Noha 1944. február 27-én Hitler elrendelte, hogy ne használják többet ezt az elnevezést (véleménye szerint nem volt elég félelmetes egy harcjárműhöz), a Hummel név továbbra is használatban maradt, ha nem is a hivatalos iratokban, de a katonák között mindenképp.
A Hummel alapjául/alvázául még az 1941-ben az Alkett cég által tervezett Geschützwagen III/IV szolgált. A Geschützwagen III/IV („Löveg-hordozó jármű III/IV”) nem volt más, mint a Pz.Kpfw. III-as és a Pz.Kpfw. IV-es harckocsik alvázának kombinációja. Míg a motor a meghajtó és a kormányrendszer a Pz.Kpfw. III-asból, addig a felfüggesztés a PzKpfw. IV-esből származott. A motort előbbre helyezték, és a páncéltestet meghosszabbították, hogy elegendő helyet nyerjenek a hatalmas 150 mm-es löveg számára. Ugyanezt az alvázat használták fel a Nashorn páncélvadászok hordozó járműveként.
A jármű főfegyverzete a hadseregben rendszeresített 150 mm-es sFH 18-as nehéz tábori tarack módosított változata volt. Az önjáró löveg lőszer-javadalmazása mindössze 18 darab 150 mm-es gránátból állt. Hogy a Hummel ütegeket megfelelő mennyiségű munícióval lássák el, kifejlesztették a jármű lőszerszállító változatát (Munitiontrager Hummel) is, amelyből összesen 157 példány épült 1943 és 1944 között. A Munitiontrager Hummel-ből minden üteg rendszerint egyet kapott.

A Hummel személyzete 6 főből állt (parancsnok, vezető, 4 tüzér), akik egy felülről és hátulról nyitott felépítményben kaptak helyet. A jármű páncélzata meglehetősen vékony (10-30 mm) volt és szinte csak a kézifegyverek és repeszek ellen védték a jármű kezelőit. A nyitott küzdőtér miatt, a katonák sokszor ki voltak téve az időjárás viszontagságainak, nem is beszélve az ellenség tüzéről. Ezek ellen csupán egy ponyva valamint egyes járműveknél egy keretre erősített drótháló nyújtott némi védelmet. A Hummel nem rendelkezett beépített géppuskával, ezért a küzdőtérben helyeztek el egyet az esetleges gyalogsági támadások elhárítására.
1943 és 1945 között összesen mintegy 714 Hummel készült a Deutsche Eisenwerke és az Alkett cég gyáraiban.

A Hummel a harcokban

A Hummel ütegeket a páncéloshadosztályok tüzér zászlóaljaihoz (Panzerartillerie Abteilung) osztották be. Egy üteghez rendszerint 6 önjáró löveg és egy lőszerszállító jármű tartozott.
Az első Hummelek 1943 márciusában álltak szolgálatba. Az első jelentős harci bevetésükre a Citadella-hadművelet során került sor 1943 nyarán. Az ütközetben mintegy 100 Hummel vett részt. Összességében elmondható, hogy a Hummel nagyon is sikeres típusnak bizonyult és egészen a háború végéig szolgálatban maradt a Wehrmacht és a Waffen-SS páncéloshadosztályainál.

15 cm schwere Panzerhaubitze auf Geschützwagen III und IV (Sf) (Sd.Kfz. 165)
Általános
Jármű típusa nehéz önjáró tarack (schwere Panzerhaubitze)
Gyártó cég(ek) Alkett, Deutsche-Eisenwerke
Hadrendbe állítás 1943
Kezelők száma 6 fő
Méretek
Harci tömeg 24,38 t
Teljes hossz 7170 mm
Törzshossz 5800 mm
Szélesség 2970 mm
Magasság 2810 mm
Hajtómű
Motor Maybach HL 120 TRM típusú 12 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 300 LE
Tüzelőanyag-tartály 470 l
Mozgékonyság
Max. sebesség országúton 42 km/h
Max. sebesség terepen 24 km/h
Hatótávolság országúton 215 km
Hatótávolság terepen 130 km
Kapaszkodóképesség 30 fok
Árokáthidaló képesség 2,35 m
Lépcsőmászó képesség 0,6 m
Gázló mélység 1 m
Minimum fordulósugár 5,92 m
Fegyverzet
Fő fegyverzet 150 mm-es sFH 18/1 típusú löveg
Csőhossz L/30
Kiegészítő fegyverzet 1 db 7,92 mm-es MG 34 vagy MG 42 típusú géppuska
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) 18/600
Páncélzat
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) 30 mm/55 fok
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 30 mm/74 fok
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 10 mm/79 fok
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 10 mm/90 fok
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) 30 mm/57 fok
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) 10 mm/76 fok
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) 10 mm/79 fok
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) –
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) –
Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Hummel – – – – – 368 289 57 714
Mun. Hummel – – – – – 96 61 – 157

Típusváltozatok:

Munitionträger Hummel

      – lőszerszállító változat

Források:

www.achtungpanzer.com

        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A II. világháború német páncélosai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998
        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A Waffen-SS fegyverei és harceljárásai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998

www.feldgrau.comwww.onwar.com

by RB

Hozzászólások



 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák