Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


   

Flakpanzer I


Kategória:
Légvédelmi páncélos



A Flakpanzer I az első teljesen lánctalpas kivitelű német légvédelmi-páncélos, ugyan akkor egyike a 2. világháború legtitokzatosabb harcjárműveinek, mivel írásos anyag és fénykép alig maradt fenn róla.

A története egészen a franciaországi hadjáratig vezethető vissza, ahol is a Wehrmacht mobil légvédelmét ellátó Sd.Kfz. 10/4-es féllánctalpasok nem bizonyultak elég hatékonynak, mivel páncél védettségük gyakorlatilag nem volt, így a személyzet számos tagja esett a gyalogsági fegyverek áldozatává és maga jármű is rendkívül sebezhetőnek bizonyult.

A megoldást a légvédelmi löveg harckocsi alvázra történő telepítése jelentette. Mivel azonban az erősebb páncélzatú harckocsikra, mint például a Pz.Kpfw. III és IV típusokra nagyobb szükség volt a fronton eredeti fegyverzetükkel felszerelve, mintsem hogy átalakítsák őket; ezért a már elavultnak számító Pz.Kpfw I-re esett a választás.

Az átalakítással két, a harcjármű gyártásban nagy tapasztalattal rendelkező Alkett és Daimler-Benz céget bízták meg. A Pz.Kpfw I-es tornyát eltávolították és helyére egy nagy tűzgyorsaságú (450 lövés/min) 20 mm-es Flak 38-as légvédelmi gépágyú került. A járművet egy 8 fős személyzet kezelte, ami renkivüli megterhelést jelentett az eredetileg 2 főre tervezett Pz.Kpfw I-es alváz motorjának.Összesen 24 Pz.Kpfw I. Ausf. A-t alakítottak át légvédelmi páncélossá és ezeket az 1941 májusában felállított 614. Flak Bataillonhoz osztották be. Ezek a járművek kizárólag a keleti fronton harcoltak, ahol többnyire földi célpontok ellen kerültek bevetésre mivel a szovjet légi tevékenység nem voltjelentős.
A gyenge páncélzata (amelyet a szabványos szovjet 14,5 mm-es PTRS páncéltörő puska 500 méterről könnyedén átlőtt), valamint a túl terheléstől hamar túlhevülő motorja miatt nagyon sebezhetőnek bizonyult. 1943-ban a 614. Flak Bataillon megmaradt egységei a Sztalingrád katlanban teljesen megsemmisült, összes járművével együtt.

Flakpanzer I (Sd.Kfz. 101)
Általános
Jármű típusa önjáró légvédelmi löveg (Flakpanzer)
Gyártó cég(ek) n.a.
Hadrendbe állítás 1941
Kezelők száma 8 fő
Méretek
Harci tömeg 5,5 t
Teljes hossz 4380 mm
Törzshossz 4380 mm
Szélesség 2060 mm
Magasság 2050 mm
Hajtómű
Motor Krupp M305 típusú 4 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 57 LE
Tüzelőanyag-tartály 154 l
Mozgékonyság
Max. sebesség országúton 30 km/h
Max. sebesség terepen n.a.
Hatótávolság országúton n.a.
Hatótávolság terepen n.a.
Kapaszkodóképesség 30 fok
Árokáthidaló képesség 1,4 m
Lépcsőmászó képesség 0,36 m
Gázló mélység 0,58 m
Minimum fordulósugár 2,1 m
Fegyverzet
Fő fegyverzet 20 mm-es Flak 38 típusú légvédelmi gépágyú
Csőhossz L/112,5
Kiegészítő fegyverzet –
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) n.a.
Páncélzat
Páncéltest eleje (vastagság/dőlésszög) 13 mm/63 fok
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 13 mm/68 fok
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 13 mm/50-75 fok
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 13 mm/60 fok
Torony eleje (vastagság/dőlésszög) –
Torony oldala (vastagság/dőlésszög) –
Torony hátsó része (vastagság/dőlésszög) –
Torony teteje (vastagság/dőlésszög) –
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) n.a.

 

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Flakpanzer I – – – (24) – – – – (24)

( ) átalakítással készült járművek

Típusváltozatok: –

Források:

www.achtungpanzer.com

www.panzerone.com

Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A II. világháború német páncélosai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998

www.feldgrau.com

www.onwar.com

by RB

Hozzászólások



 

   




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák