Panzerkeil

  • Kezdőlap
  • Kategóriák


Kategóriák


     

Bison II


Kategória:
Önjáró tüzérség



A németek gyorsaságra és mozgékonyságra épített taktikája mind Lengyelországban, mind Franciaországban fényes győzelmet hozott a Wehrmacht-nak. Mindkét hadszíntéren bebizonyosodott, hogy a többnyire még mindig lóvontatású tüzérség képtelen a gyorsan előretörő páncélosokkal lépést tartani. A németek úgy próbálták ezt a problémát megoldani, hogy féllánctalpas vontatókkal növelték a tüzérség gépesítettségét. Ez azonban csak félmegoldást jelentett mivel ezeknek a járműveknek a mozgékonysága és terepjáró képessége kisebb volt a teljesen lánctalpas kialakítású járművekhez képest. A féllánctalpas vontatók másik nagy hibája az volt, hogy nem rendelkeztek semmiféle páncélzattal így nagyon sebezhetőek voltak.
A tüzérség mobilitásának növelését önjáró lövegek kifejlesztésével is meg lehetett oldani. A Heereswaffenamt – amelynek tisztségviselői tisztában voltak a probléma jelentőségével -megrendelésére a berlini Alkette cég szolgálatból kivontPz.Kpfw. I Ausf. B harckocsialvázak és 150 milliméteres lövegek felhasználásával létrehozta a Wehrmacht első önjáró lövegét: a Bison I-est. A típus már sikerrel vett részt az 1940-es franciaországi hadjáratban.
A Bison I-es sikerein felbuzdulva hozzá is láttak egy újabb önjáró löveg kifejlesztéséhez. Az új jármű alapjául ezúttal a nagyobb teherbírású és folyamatos „kiszuperálás” következtében nagy számban rendelkezésre álló Pz.Kpfw. II harckocsik módosított alvázai szolgáltak.

Az első prototípust 1940 októberére készítette el az Alkett cég. A próbákon azonban bebizonyosodott, hogy a felhasznált Pz.Kpfw. II Ausf. B alváz eredeti formájában nehezen viseli a löveg nagy tömegéből és hátrasiklásából adódó óriási terhelést. A probléma kiküszöbölésének érdekében az alvázat 540 milliméterrel kiszélesítették, és 740 milliméterrel meghosszabbították. A jármű stabilitásának megőrzése érdekében a meghosszabbított alváz futógörgőinek számát eggyel megnövelték, így az alváz az addigi öt helyett oldalanként hat futógörgővel rendelkezett. A megnövekedett tömeg szükségessé tette egy erősebb motor beépítését, ezért a 140 lóerős Maybach motort egy 155 lóerős Büssing-NAG-ra cserélték.
A jármű fegyverzetéül a 150 milliméteres sIG 33-as nehéz gyalogsági löveget építették be. A sIG 33-as rendkívül hatásos fegyver volt: 38 kg tömegű lövedékét 4700 méteres távolságra volt képes pontosan kilőni. A löveg csövét 75 fokos állásig lehetett emelni.

A Bison II nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Valószínűleg ennek tudható be az a tény, hogy rendkívül kevés (12 példány) készült belőle. A fejlesztés azonban mégsem bizonyul teljesen feleslegesnek, hiszen a Bison II-essel szerzett tapasztalatok felhasználásával született meg a második világháború egyik legjobb német önjáró lövege: a Wespe.

A Bison II a harcokban

A Bison II-esből összesen 12 példány készült. Ezeket mind a 707. és a 708. nehéz gyalogsági önjárólöveg-századhoz (sIG.Kp. Sf) osztották be, amelyek 1942 tavaszán Líbiába érkezve csatlakoztak a Rommel vezette Német Afrika Hadtesthez (D.A.K.). A 150 milliméteres önjárólövegek részt vettek az 1942 tavaszán indított Gazala elleni támadásban is. A 12 járműből 8 került veszteséglistára 1942. december 2-ig. Az utolsó Bison II-es 1943 tavaszán veszett oda, amikor személyzete meghibásodás miatt kénytelen volt a sivatagban hagyni.
A Bison II-es legfőbb hibájának „alulmotorizáltsága” bizonyult, aminek következtében terepjáró képessége és mozgékonysága nagyon gyenge volt. A motor a túlterheltség miatt hamar túlmelegedett – ezt még a forró sivatagi klíma is fokozta – és meghibásodott.
Egyes források szerint a britek 6 Bison II-est zsákmányoltak egy elhagyott tábori szerelőműhely elfoglalásakor. Ezeket később arab országoknak adták el. Egy jelentés szerint az Egyiptomi Hadsereg egy Bison II-est is bevetett az 1948-as arab-izraeli háborúban.

15 cm sIG 33 auf Fahrgestell PzKpfw II (Sf)
Általános
Jármű típusa önjáró rohamtarack (Sturmpanzer)
Gyártó cég(ek) n.a.
Hadrendbe állítás 1941
Kezelők száma 4 fő
Méretek
Harci tömeg 16 t
Teljes hossz 5480 mm
Törzshossz 5480 mm
Szélesség 1600 mm
Magasság 1980 mm
Hajtómű
Motor Büssing-NAG L8V típusú 8 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 155 LE
Tüzelőanyag-tartály n.a.
Teljesítmény
Max. sebesség országúton 45 km/h
Max. sebesség terepen 15 km/h
Hatótávolság országúton 100 km
Hatótávolság terepen n.a.
Kapaszkodóképesség n.a.
Árokáthidaló képesség n.a.
Lépcsőmászó képesség n.a.
Gázló mélység n.a.
Minimum fordulósugár n.a.
Fegyverzet
Fő fegyverzet 150 mm-es sIG 33 típusú löveg
Csőhossz L/11,4
Kiegészítő fegyverzet –
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) 10/-
Páncélzat
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) 30 mm/75 fok
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 30 mm/81 fok
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 15 mm/75 fok
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 15 mm/90 fok
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) 15 mm/80 fok
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) 15 mm/60 fok
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) 15 mm/80 fok
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) –
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) –
Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Bison II – – – 7 5 – – – 12

Típusváltozatok: –

Források:

www.achtungpanzer.com

        Dr. S. Hart – Dr. R. Hart: A II. világháború német páncélosai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998

www.feldgrau.comwww.onwar.com

by RB

Hozzászólások



 

     




II. világháború történelmi portál - www.masodikvh.hu - Panzerkeil
Az oldal a II. világháború hadtörténetével foglalkozik, ahol a szerzők a háború német harcjárműveit, fegyvereit, harceljárásait szeretnék bemutatni. Figyelem! Ez a honlap nem támogat náci, rasszista nézeteket! Az esetlegesen előforduló önkényuralmi és erőszakszervezeti jelképek is a történelmi hűséget és precizitást szolgálják!
Powered by Wordpress. Workality Theme by Northeme


Hirdetés



  • Kezdőlap
  • Kategóriák