A háború elején a német páncélos hadosztályok mobil légvédelmét olyan légvédelmi löveggel felszerelt féllánctalpas járművek biztosították, mint a könnyű Sd.Kfz. 10/4, vagy mint a nehezebb Sd.Kfz. 7/1 és 7/2. Mivel a háború első két-három évében az ellenséges légierők tevékenysége nem veszélyeztette igazán a Wehrmacht csapatait ezért csapatlégvédelem fejlesztése háttérbeszorult a többi harcjárművel szemben. 1943-ra azonban minden fronton jelentősen megerősödött az ellenséges légi tevékenység és olyan típusok jelentek meg az égen, mint például az angol Typhoon vagy a szovjet Il-2 Sturmovik. Mivel mindkét típus fő feladata az ellenséges szárazföldi erők pusztítása volt, fokozott veszélyt jelentettek a németek haderejére.Ebből kifolyólag egyre nagyobb igény mutatkozott a féllánctalpasoknál erősebben felfegyverzett, jobban páncélozott és nem utolsósorban mozgékonyabb légvédelmi eszközökre.
Az új jármű alapjául a már jól bevált Pz.Kpfw. IV-es alváz szolgált. A Pz.Kpfw. IV-es alvázára egy 20 mm-es, négy csövű Flakvierling 38-ast építettek. A magas, dobozszerű küzdőtere miatt a jármű a Möbelwagen nevet kapta, ami szó szerint „bútorszállító kocsit” jelent. Mivel azonban a 20 mm-es löveg nem bizonyult elég hatékonynak ezért csak a széria első 46 járművét fegyverezték fel vele.
A hatékonysága növelése érdekében a széria azt követő tagjait egy 37 mm FlaK 43-as löveggel szerelték fel. A közhiedelemmel ellentétben erre a típusra már nem alkalmazták a Möbelwagen elnevezést, noha gyakorlatilag csak a főfegyverzetükben különböztek egymástól. A Deutsche-Eisenwerke és BMM gyáraiban összesen 240 ilyen páncélos készült.
A Möbelwagen legfőbb hátránya a személyzet elégtelen páncélvédettsége volt, így a fejlesztés tovább folyt. Ennek a problémának a megoldása ként született meg az első igazi Flakpanzer a Wirbelwind, azaz a Forgószél. A jármű első példánya 1944 májusában készült el. A Wirbelwind egy 20 mm-es, négy csövű Flakvierling 38-asból álló fegyverzete egy körbe forgatható toronyban került elhelyezésre. A Forgószél alvázai többnyire a frontról nagyjavításra visszaküldött Pz.Kpfw. IV Ausf. F és G-k közül kerültek ki.
A fejlesztés következő lépcsőjét az erősebb 37 mm-es FlaK 43-as löveggel szerelt Ostwind (Keleti szél) jelentette. Az első Ostwind első példányait 1944 márciusában állították hadrendbe. A 160 lövés/perc tűzgyorsaságú löveget a Wirbelwindhez hasonlóan egy 360 fokban körbeforgatható, felül nyitott toronyban helyezték el.
Mind a Wirbelwind, mind az Ostwind sikeres típusnak bizonyult, de nem csak légi, hanem földi célpontok ellen is hatásos volt, különösen az ellenséges gyalogság ellen.
Az utolsó német Flakpanzer a Kugelblitz (Gömbvillám) volt.1944 végén döntés születet, hogy a legújabb U-bootokhoz kifejlesztett, egy iker 30 mm-es gépágyúval felszerelt légvédelmi torony Pz.Kpfw. IV-es alvázára történő telepítéséről. A teljesen zárt, gömb alakú toronyba épített két 30 mm-es M.K.103 repülőgép gépágyú tűzgyorsasága elérte a 900 lövés/percet. A háború végéig mindössze csak 3 járművet szereltek össze teljesen, de ez a néhány példány is meg semmisült a Berlin környéki védelmi harcokban.
Flakpanzer IV | ||||
Általános | Möbelwagen | Wirbelwind | Ostwind | Kugelblitz |
Jármű típusa | önjáró légvédelmi löveg (Flakpanzer) | |||
Gyártó cég(ek) | Deutsche-Eisenwerke | Ostbau | Ostbau | Ostbau |
Hadrendbe állítás | 1944 | |||
Kezelők száma | 7 fő | 5 fő | 6 fő | 4-5 fő |
Méretek | ||||
Harci tömeg | 24 t | 22,4 t | 25,4 t | 23 t |
Teljes hossz | 5920 mm | |||
Törzshossz | 5920 mm | |||
Szélesség | 2950 mm | |||
Magasság | 3100 mm | 2760 mm | 2960 mm | 2430 mm |
Hajtómű | ||||
Motor | Maybach HL 120 TRM 112 típusú 12 hengeres léghűtéses benzinmotor | |||
Teljesítmény | 300 LE | |||
Tüzelőanyag-tartály | 470 l | |||
Mozgékonyság | ||||
Max. sebesség országúton | 42 km/h | 38 km/h | 38 km/h | 38 km/h |
Max. sebesség terepen | n.a. | 25 km/h | 20 km/h | 20 km/h |
Hatótávolság országúton | 188 km | 200 km | 180-200 km | 200 km |
Hatótávolság terepen | n.a. | 130 km | 100-130 km | 130 km |
Kapaszkodóképesség | 30 fok | 30 fok | 30 fok | 30 fok |
Árokáthidaló képesség | 2,2 m | 2,2 m | 2,2 m | 2,2 m |
Lépcsőmászó képesség | 0,6 m | 0,6 m | 0,6 m | 0,6 m |
Gázló mélység | 1,2 m | 1,2 m | 1,2 m | 1,2 m |
Minimum fordulósugár | 5,92 m | 5,92 m | 5,92 m | 5,92 m |
Fegyverzet | ||||
Fő fegyverzet | 20 mm-es Flakvierling 38, vagy 37 mm-es Flak 43 típusú légvédelmi gépágyú |
20 mm-es Flakvierling 38 típusú légvédelmi gépágyú | 37 mm-es Flak 43 típusú légvédelmi gépágyú | 2 db 30 mm-es M.K. 103 típusú légvédemli gépágyú |
Csőhossz | L/89 (Flak 43) | L/112,5 | L/89 | n.a. |
Kiegészítő fegyverzet | 1 db 7,92 mm-es MG 34 vagy MG 42 típusú géppuska | |||
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) | 416/600 | 480/2400 | 400/n.a. | 1200/1200 |
Páncélzat | ||||
Páncéltest eleje (vastagság/dőlésszög) | 30 mm/33 fok | |||
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) | 80 mm/76 fok | |||
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) | 20 mm/80 fok | |||
Oldalak (vastagság/dőlésszög) | 30 mm/90 fok | |||
Torony eleje (vastagság/dőlésszög) | nincs torony | 16 mm/60 fok | 18 mm/30 fok és 20 mm/50 fok | |
Torony oldala (vastagság/dőlésszög) | nincs torony | 16 mm/60 fok | 30-20 mm/íves | |
Torony hátsó része (vastagság/dőlésszög) | nincs torony | 16 mm/60 fok | 30 mm/íves | |
Torony teteje (vastagság/dőlésszög) | nincs torony | – | 10 mm/0 fok | |
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) | – |
Gyártott mennyiség | 1938-ig | 1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | Összesen |
Möbelwagen | – | – | – | – | – | – | 205 | 35 | 240 |
Wirbelwind | – | – | – | – | – | – | (87) | – | (87) |
Ostwind | – | – | – | – | – | – | (15) | 7 (22) | 44 (37) |
Kugelblitz | – | – | – | – | – | – | 1 | 2 | 3 |
( ) átalakítással készült járművek
Típusváltozatok:
2 cm Flakvierling 38 (Sf) auf Flakpz. IV Wirbelwind (Sd.Kfz. 161/4)2 cm Flakvierling 38 (Sf) auf Flakpz. IV Möbelwagen (Sd.Kfz. 161/3)3,7 cm Flak 36 (Sf) auf Flakpz. IV (Sd.Kfz. 161/3)3,7 cm Flak 43 (Sf) auf Flakpz. IV Ostwind3 cm M.K.103 (Sf) auf Flakpz. IV Kugelblitz
Források:
www.achtungpanzer.com
www.feldgrau.comwww.onwar.com
by RB