Szerző: RB
Minden jog fenntartva! A cikk bármely részletének felhasználásához a szerzőtől kell emailben engedélyt kérni!
A kasseli Henschell-művek 1938-ban kezdett hozzá egy új, a Pz.Kpfw. IV típusnál nehezebb, 32 tonnás közepes harckocsi kifejlesztéséhez. A VK3001(H) jelzésű jármű prototípusából mindössze négy példány épült 1941 folyamán. A programot végül is törölték, hogy az erőforrásokat a nehezebb Tiger és Panther harckocsik fejlesztésére illetve gyártására koncentrálhassák. A már legyártott alvázakat azonban nem hagyhatták kárba veszni, így tehát döntés születetett azok páncélvadásszá (önjáró páncéltörőlöveggé) alakításáról.
A jármű rendkívül erős fegyverzetet kapott: a 12,8 centiméteres, L/61 (7835 mm) csőhosszúságú löveg a legnagyobb teljesítményű páncéltörő fegyver volt a maga korában. 1941-42-ben a világ hadseregeiben szolgáló korszerű harcjárművek többsége 40 és 76 mm közötti űrméretű lövegekkel volt felfegycerezve. Az 1942-ben rendszerben álló legnehezebb szovjet harckocsit (KV-1) a 12,8 cm-es nehéz páncélvadász 2000 méternél nagyobb távolságról is képes volt kilőni.
1942-ben rendszerben álló lövegek páncéltörő képessége
|
||||||||||
Löveg űrmérete és típusjelzése
|
Gránát típusa
|
Gránát tömege
(kg) |
Gránát kezdő-sebessége |
100 m
|
500 m
|
1000 m
|
1500 m
|
2000 m
|
Harcjárművek, melyeket felfegyvereztek vele
|
|
12,8 cm K40 | PzGr. |
26,4
|
880
|
201
|
176
|
150
|
132
|
120
|
12,8 cm Selbstfahrlafette L/61 „Sturer Emil” | |
8,8 cm FlaK 36/37 | PzGr 39 |
10,2
|
800 |
127
|
117
|
106
|
97
|
88
|
Sd.Kfz.8 , vontatott | |
7,5 cm PaK40, KwK 40, StuK 40 | PzGr 39 |
6,8
|
790
|
106
|
96
|
85
|
74
|
64
|
Marder I, Marder II, Marder III, StuG III, StuG IV, Pz.Kpfw. IV, vontatott | |
122 mm A-19 | BR-471 |
25
|
790
|
n.a.
|
122
|
113
|
n.a.
|
96
|
vontatot | |
107mm ZIS-6 | B-420 |
18,71
|
830
|
111
|
106
|
99
|
92
|
86
|
vontatott | |
76 mm F-34, ZIS-5 | BR-350A |
6,3
|
655
|
n.a.
|
69
|
61
|
n.a.
|
n.a.
|
T-34, KV-I |
A 12,8 centis K40 jelzésű páncéltörőlöveget Rheinmetall-Borsig vállalat fejlesztette ki a FlaK 40 típusú légvédelmi lövegből még 1939-ben. A löveget jobbra is és balra is 7 fokkal lehetett kitéríteni; ha a célpont kívül esett ezen a tartományon, akkor az egész járművet kellett elfordítani. A függőleges irányzási korlát -15 és +10 fok volt. A „Sturer Emil” az egyenként több mint 26 kg tömegű osztott gránátokból mindössze 18 darabot tudott magával vinni.
A hatalmas löveget nem lehetett közvetlenül a VK3001(H) alvázra ráépíteni: jelentős átalakításra volt szükség. Az alvázat meghosszabbították és a futógörgők számát eggyel megnövelték. A jármű egy 50 és 15 mm-es páncéllemezekből összeállított, nyitott tetejű küzdőteret kapott. Ez nem számított kiemelkedően erős páncélzatnak, de a legénységet megvédte a kézifegyverek lövedékeitől, illetve a közelben becsapódó gránátok repeszeitől. A harckocsik elleni védelmet pedig inkább a 12,8 cm-es „páncélos-szaggatóra” építették, mint sem az erős páncélzatra.
A VK3001(H) alváz nem is bírt volna el vastagabb páncélzatot, mivel csupán egy Maybach HL116 típusú hathengeres benzinmotor hajtotta, amely 300 lóerős teljesítményt biztosított 3300 fordulat/perc esetén. A jármű 35 tonnájához képest ez nem volt nagy teljesítmény: tömeg/motorteljesítmény aránya (8,5 LE/t) megegyezett a hírehedtten alulmotorizált és szinte már mozgásképtelen Jagdtigerével.
Mindössze két példány épült a nem hivatalosan „Sturer Emil”-nek, vagyis „Nyakas Emilnek” keresztelt páncélvadászból 1942 tavaszán.
A „Sturer Emil” harctéri alkalmazása
Mindkét páncélvadász a az 521. páncélvadász-osztály (Pz.Jäg. Abt. 521) kötelékébe került, és a keleti hadszíntér déli felén esett át a tűzkerestrségen 1942 júliusában. A páncélvadászokat Maxnak és Moritznak nevezték el az 1865-be kiadott, de még akkortájt is népszerű gyermek-regény alapján. A két páncélvadász közül az egyik megsemmisült, a másik 36 ellenséges páncélos kilövése után Sztalingrád romjai közt a Vörös Hadsereg zsákmányává lett. A páncélvadászt alapos tesztelést követően a moszkvai Gorkij-parkban állították közszemlére. Ez a jármű ma a kubinkai páncélos múzeumban látható .
12.8cm Selbstfahrlafette auf VK3001(H) „Sturer Emil” | |
---|---|
Általános | |
Jármű típusa |
önjáró páncéltörőlöveg ( Selbstfahrlafette)
|
Gyártó cég(ek) |
Henschel & Sohn GmbH (alváz), Rheinmetall AG (felépítmény és fegyverzet)
|
Hadrendbe állítás |
1941
|
Kezelők száma |
5
|
Méretek | |
Harci tömeg |
35000 kg
|
Teljes hossz |
9700 mm
|
Törzshossz |
4200 mm
|
Szélesség |
3160 mm
|
Magasság |
2700 mm
|
Hajtómű | |
Motor |
Maybach HL116 hat hengeres benzinmotor
|
Teljesítmény |
300 LE
|
Tüzelőanyag-tartály |
450 liter
|
Mozgékonyság | |
Max. sebesség országúton |
23-25 km/h
|
Max. sebesség terepen |
n.a.
|
Hatótávolság országúton |
n.a.
|
Hatótávolság terepen |
n.a.
|
Kapaszkodóképesség |
n.a.
|
Árokáthidaló képesség |
n.a.
|
Lépcsőmászó képesség |
n.a.
|
Gázló mélység |
n.a.
|
Minimum fordulósugár |
n.a.
|
Fegyverzet | |
Fő fegyverzet |
12,8 cm-es K40 típusú löveg
|
Csőhossz |
L/61
|
Kiegészítő fegyverzet |
1 db MG 34 típusú géppuska (nem beépített)
|
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) |
18/600
|
Páncélzat | |
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) |
50 mm/76,5 fok
|
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) |
50 mm/80 fok
|
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) |
30 mm/45 fok
|
Oldalak (vastagság/dőlésszög) |
30 mm/90 fok
|
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) |
50 mm/75,5 fok
|
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) |
15 mm/80 fok
|
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) |
15 mm/14,5 fok
|
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) |
nincs
|
Fegyverpajzs (vastagság/dőlésszög) |
50 mm/50fok
|
A Pz.Jäg.Abt.521 egyik 12,8 centis páncélvadásza – a kereszt mellett jól látható az osztály „logója”
1938-ig |
1939 |
1940 |
1941 |
1942 |
1943 |
1944 |
1945 |
Összesen |
|
12,8 cm Selbstfahrlafette L/61 |
–
|
– |
– |
2 |
– |
– |
– |
– |
2
|
Típusváltozatok: –
Források: