Szerző: RB
Minden jog fenntartva! A cikk bármely részletének felhasználásához a szerzőtől kell emailben engedélyt kérni!
A német harcjárműveket 1922-1937 között sötét sárgára (Dunkelgelb – RAL 7028) festették. A Dunkelgelb-re aztán zöld (Olivgrün) és barna (Dunkelbraun – RAL 7017) „hullámos” álcázó festés került. 1937-ben új festési sémát vezettek be: a járművek szürke álcázó-alapszínt (Panzergrau, Dunkelgrau – RAL 7021) és sötét barna (Dunkelbraun – RAL 7017) álcázó foltozást kaptak oly módon, hogy a barna álcázó foltok a jármű felületének mintegy harmadát fedték le. Ez a festés séma egészen 1940 júniusáig volt érvényben.
1940-1943 között a Wehrmacht és a Waffen-SS járműveit egyszínű szürkére festették (Panzergrau, Dunkelgrau – RAL 7021), elhagyva a barna álcázó szín. A háború során zsákmányolt és rendszerbe állított idegen harcjárműveket rendszerint nem festették át, hanem meghagyták eredeti színükben. Mindössze egy hatalmas hasáb-kereszet (Balken-kreutz) festettek rájuk megkülönböztetésképpen. Az imént említett gyakorlat alól csak a nagy mennyiségben zsákmányolt csehszlovák eredetű Pz.Kpfw. 35(t) és Pz.Kpfw. 38(t) típusú harckocsik jelentettek kivételt, mivel ezeket átfestették a standard német színekre.
Külön érdemes kitérni az észak-afrikai hadszíntéren alkalmazott festés sémára. Már az afriki hadjárat első néhány hónapjában világossá vált, hogy a rendszeresített páncélos-szürke (Panzergrau, Dunkelgrau – RAL 7021) nem a legalkalmasabb rejtő-szín egy olyan trópusi, sivatagos terepen, mint Líbia és Egyiptom vidéke. 1941 márciusában született döntés szerint az Deutsche Afrika Korps (D.A.K.) járműveit egy sárgás-barna (Gelb-braun – RAL 8000) vagy barnára (Braun – RAL 8020) kellett festeni színárnyalatra kellett festeni. Erre a matt alapszínre ezt követően zöldes szürke (Grau-grün – RAL 7008) illetve szürke árnyalatú (Grau – RAL 7027) álcázó foltokat festettek. Az álcázó foltok alakjának illetve elhelyezésének nem voltak előírásai, azt a fronton harcoló katonákra bízták.
1943. február 18-án kelt parancs szerint az Európában harcoló összes járművet sötét-sárgára (Dunkelgelb – RAL 7028) kell festeni, illetve zöld (Olivgrün – RAL 6003) valamint barna (Rotbrun – RAL 8017) álcázó mintával ellátni. A minta alakját és szín-összetételét az adott harcjármű-szakasz szakaszparancsnokának kellett meghatározni az adott hadszíntér adottságainak megfelelően. A fent említett három rejtő-szín 2 illetve 20 kilogrammos kiszerelésben, viszonylag sűrű, paszta-szerű álaggal érkezett a csapatokhoz. A hígításához rendszerint benzint, vagy vizet használtak. A hígítást követően hordák fel az álcázó-mintákat a gyárból sötét-sárgára (Dunkelgelb – RAL 7028) festett állapotban frontra érkező járművekre. Az alakulatoknak adott viszonylagos „szabadság” festési sémák százait hozta létre: szinte nem létezett két egyforma jármű.
1944 augusztusában utasították a harcjármű-gyárakat, hogy még az üzemekben végezzék el az álcázó festés kialakítását. Így született meg a mai szakirodalomban „ambush-scheme” néven emlegetett festés-minta. Ez az eljárás azonban meghosszabbította a gyártási folyamatot, így később felhagytak vele.
1944 szeptemberében újabb utasítás érkezett a gyártókhoz, melynek értelmében a járművekre csak a „vörös-oxid” (Rot – RAL 8012) alapozó réteget kell felvinni – az álcázó festés kialakítását (Dunkelgelb, Olivgrün, Rotbrun színek felhasználásával) teljes egészében a csapatokra bízták.
1944 novemberében újabb ukáz érkezett a gyártó cégekhez: az új alapszín a zöld (Olivgrün – RAL 6003) lett. A háború utolsó hónapjaiban azonban már komoly hiány mutatkozott szinte minden alapanyagból, így festékekből is. Ennek eredményeként a háború utolsó 4-5 hónapjában az üzemeket elhagyó harcjárművek elég változatos képet mutattak: azzal a színnel festették le őket, amely éppen rendelkezésre állt. Noha a rendelet a zöld (Olivgrün – RAL 6003) színt írta elő, mint alapszín; jó néhány jármű sötét-sárgára (Dunkelgelb – RAL 7028), barnára (Rotbrun – RAL 8017) vagy éppen szürkére (Panzergrau, Dunkelgrau – RAL 7021) festve indultak a harcoló alakulatokhoz.
A harcjárművek belseje, a küzdőtér kétféle kivitelben készült a háború folyamán: a legelterjedtebb szín az elefántcsont-fehér (Elfenbein – RAL 1001) volt, a másik pedig egy zöldes szürke (Grau-grün – RAL 7008) árnyalat. 1944 novemberétől kezdve a belső felületek festését elhagyták, pontosabban csak a „vörös-oxid” (Rot – RAL 8012) alapozó réteget hordták fel rá. A búvónyílások belső oldalát, illetve azokat a felületeket, amelyek időnként láthatóvá váltak rendszerint a jármű külső alapszínének megfelelően festették le. Ennek ellenére számos fotón ezek a felületek is elefántcsont-fehérre (Elfenbein – RAL 1001) festve láthatóak.
A háború után megalakult nyugat-német Bundeswher harcjárműveit olajzöldre (Gelboliv – RAL 6014) festették a NATO előírásoknak megfelelően. Erre később különböző barna árnyalatú álcázó foltokat festettek. 1984-ben vezették be az úja háromszínű álcázó-sémát (Fleckentarnanstrich), melyben a „bornz-zöld” (Bronzegrün – RAL 6014). A zöld alapszínre hordták fel a barna (Lederbraun – RAL 8027), illetve a fekete (Teerschwarz – RAL 9021) árnyalatú álcázó foltokat.
Az álcázás egyéb módjai (1939-45)
A háború első néhány évében a járművek sötét szürke festése a rárakodó por és sár hatására kifakult. Ez a folyamat jótékony hatással volt a jármű rejtőzködő képességére, mivel egyúttal a jármű egyre inkább felvette a környezete színét. Erre a „természetes” folyamatra sokszor rá is segítettek: az észak-afrikai hadszíntéren, ahol a közel fekete árnyalatú szürke festéssel ellátott járművek nagyon elütöttek a környezetüktől, porból, homokból valamint vízből sarat kevertek, és azzal borították a járművet egy fajta természetes álcázást adva neki.
1941-ben ahogy „Tél-tábornok” közeledett a keleten harcoló csapatok felé, az OKH elhatározta, hogy a hatékony álcázás érdekében fehér festéket utalnak ki a csapatok részére. A fehér álcázófestésre nagy szükség volt, mivel a szürkére festett harcjárművek szinte „világítottak” a végtelen havas sztyeppéken. A festék vízbázisú volt, és a harcoló csapatoknak maguknak kellett felvinni azt a járműveikre. A festék, ahogy az idő telt és a tavasz közeledett, egyre jobban lekopott, és az alapfestés is egyre hangsúlyosabbá vált – igazodva a változó tájhoz. A fronton harcoló nagyszámú harcjárműből, valamint a csapatok rendelkezésére álló festék kis mennyiségéből kifolyólag a járművek jelentős része egyáltalán nem, vagy csak minimális fehér álcát kapott. Hogy a festék minél tovább kitartson, számos innovatív festés mintát fejlesztettek ki a csapatok: sokszor csak csíkokat festettek a járművekre, ami távolról nézve egy erdő vagy egy városka illúzióját keltette az ellenségben. Máskor a harcjármű teljes elülső felületét fehérre „mázolták”, hiszen normális esetben az ellenfél csupán ennyit látott a harceszközből. Néhány esetben az egész járművet „lemeszelték”, ha sikerült kellő mennyiségű festékhez jutni, de ez inkább ritkaságszámba ment. A háború előrehaladtával, amikor már a németek több tapasztalattal rendelkeztek a keleti hadszíntér viszontagságaival kapcsolatban, és jobban fel tudtak készülni rá, a fehér álcázó festés is leterjedtebbé vált, de soha nem állt rendelkezésre elegendő mennyiség belőle.
A festékhiány komoly problémát okozott, amelynek megoldására a csapatok számos leleményes eljárást dolgoztak ki: zsákmányolt festéket, meszet, krétát vagy éppen lepedőket felhasználva próbálták téli ruhába öltöztetni járműveiket. 1943 februárjában bevezetett sötét sárga (Dunkelgelb – RAL 7028) álcázó festés már kevésbé ütött el a fehér környezettől, így a fehér álcázó-festés némiképp vesztett jelentőségéből, bár alkalmazása egészen a háború végéig folytatódott, különösen a keleti hadszíntéren.
Az álcahálók nem voltak olyannyira elterjedve a Wehrmacht alakulatainál, mint más hadseregekben. A németek inkább a természetes, „élő” álcázásban hittek. A környék fáinak, bokrainak ágait a járművekre tűzve imitálták a környék növényvilágát. Az effajta álcázás különösen a háború utolsó éveire volt jellemző, amikorra elveszették a légi-fölényüket, és az ellenséges légierők tevékenysége is egyre intenzívebbé vált. Az „élő álca” legnagyobb hátránya az volt, hogy a levelek néhány nap elteltével elhaltak, elszáradtak, ami csökkentette a álca hatékonyságát, mivel elütött környezetétől.
RAL színkód átváltó-táblázat | ||||||
RAL-színkód | Xtracolor | Humbrol | Revell | Testors | Tamiya | Gunze, PzCol |
1001 Elfenbein | – | 121 | – | E 6213 | XF57 (?) | H85 |
Valószínűtlen járműbelső szín – kivéve a búvónyílások fedelét, mivel azok rendszerint kívül-belül a külső alapszínnek megfelelő festést kapák Túl sötét hogy élethűnek hasson – különösen 1:72 méretarányban. | ||||||
1005 Erdgelb Nr. 22 | – | 81 | – | – | – | – |
Lehetséges okker árnyalat ( „föld-sárga”), amely a Reichswehr-féle háromszínű álca-séma részét képezte (Buntfarbenanstrich from 1932) | ||||||
2004 Orange | – | 18 | 30 | E 1791 | X6 | H14 |
3000 Feuerrot | – | 19 | 31 | E 2741 | X7 | H3 |
3004 Dunkelrot | – | 20 | 32 | – | – | – |
3009 Oxidrot | – | 70 | 37 | – | – | – |
Vörös-oxid alapozó szín, 1939 – 1945. május. Jármű alapszínként is szolgált bizonyos esetekben 1944 novembere – 1945 májusa között. | ||||||
3026 Leuchtrot | – | 209 | 332 | 1775 | – | H23 |
6002 Grün Nr. 27 | – | – | – | – | – | – |
Lehetséges zöld árnyalat, amely a Reichswehr-féle háromszínű álca-séma részét képezte (Buntfarbenanstrich, 1932) | ||||||
6003 Olivgrün | X806 | 117 (105?) | 361 | E 7733 | XF58 (?) | H303 / TC-5 |
Álcázó szín („foltozó-szín”) Panzergrau alapon, keleti front 1942 Álcázó szín („foltozó-szín”) Dunkelgelb alapon, 1943. február – 1944. október. Álcázó alapszín, 1944. november – 1945. május Álcázó szín („foltozó-szín”) Rotbraun alapon, 1944. november – 1945. május |
||||||
6006 Feldgrau, Nr. 3 | – | 108 | 310+380 | – | – | – |
Wehrmacht Feldgrau színt lőszeres dobozok, tároló konténerek és egyéb felszerelések festésére használták 1935-1945 között. | ||||||
6007 Grün Nr. 28 | – | 91 | – | – | – | – |
Zöld árnyalat („palackzöld”), amely a Reichswehr-féle háromszínű álca-séma részét képezte (Buntfarbenanstrich, 1918) | ||||||
6014 Gelboliv | X251 | 75 | – | – | – | – |
Bundeswehr által a járművek és hadfelszerelések festésére használt „NATO-olajzöld”. Különféle barna árnyalatokat (világosbarna, „vöröses sár- barna”) használtak álcázó foltok kialakítására. 1984-ben vezették be az új háromszínű álcázó-sémát (Fleckentarnanstrich), de még 1999-ben is számos könnyű jármű (teherautók, terepjárók, stb.) „hordta” régi, álcázófoltok nélküli zöld alapszínt. Néhány jármű esetében a „Gelboliv” alapszínre hordták fel az újfajta álcázó festést. Az újrafestett járművek közül jó néhány magán hordja a korábbi alapszín nyomait, például néhány M113-as APC futógörgői vagy a teherautók elülső és hátsó lökhárítója. | ||||||
6020 Dunkelgrün | – | 195 | – | – | – | – |
6031 Bronzegrün | – | 116 | 65 | – | – | – |
Bundeswehr által 1984-ben bevezetett háromszínű álcázó-sémában (Fleckentarnanstrich) az alapszín szerepét játszó zöld árnyalat. | ||||||
7000 Grau | – | 140 (145?) | 57 | – | – | – |
7008 Graugrün (Khakibraun) | X804 | 26 | 86 | 2098 | – | H81 / TC-4 |
Álcázó szín („foltozó-szín”), amelyet Grünbraun alapszínre szabálytalan foltokban a jármű felületének mintegy harmadát beborítva hordtak fel. Az afrikai hadszíntéren alkalmazták 1941 márciusa – 1942 áprilisa között. (Heeresmitteilung 1941, Nr. 281.) | ||||||
7009 Feldgrau, Nr. 2 | – | 111 | 67 | – | – | – |
Első világháborúban alkalmazott „tábori-szürke” (Feldgrau) – a második világháború során is előfordulhatott. | ||||||
7010 Zeltgrau | – | 161 | 66 | – | XF65 | – |
Az első világháborúban alkalmazott „tábori-szürke” (Feldgrau) egyik változata. | ||||||
7011 Eisengrau | – | 79 | 71 | – | – | – |
A Reichsbahn (Birodalmi Vasutak) mozdonyainak festésére 1942 nyaráig használt színárnyalat. Valószínűleg ezt a színárnyalatot harckocsik festésére is alkalmazták, ha éppen hiánylépett fel az előírt RAL 7021 jelölésű Panzergrauból. Így fordulhatott elő, hogy a Henschel által gyártott korai Tiger I harckocsik egy része relatíve világosabb festéssel készült. | ||||||
7012 Staubgrau | – | 79 | 77 | – | – | – |
7013 Braungrau | – | – | – | – | – | – |
Az első világháborúban alkalmazott „tábori-szürke” (Feldgrau) egyik változata. | ||||||
7016 Anthrazitgrau | X802 | 134 | – | 2101 | – | – |
Álcázó alapszín, 1935 – 1939 között, amelyre 1/3-2/3 arányban Signalbraun álcázó foltokat festettek. Ez az árnyalat „Fliegerblaugrau” néven is ismert, és a Luftwaffe földi járműveinek illetve rohamsisakjainak festésére használták. | ||||||
7017 Dunkelbraun Nr. 45 | – | 10 | 9+84 | – | – | – |
Álcázó szín („foltozó-szín”), amelyet Dunkelgrau Nr. 46 (RAL 7021) alapszínre szabálytalan foltokban hordtak fel a 1937-es mintájú kétszínű álcázó-séma részekén. | ||||||
7021 Dunkelgrau Nr. 46 | X800 | 67 (182?) | 9 | 2094 | XF63 | TC-1 |
Az 1937-ben használt kétszínű álcázó-séma alapszínárnyalata. | ||||||
7021 Schwarzgrau | X800 | 67 (182?) | 9 | 2094 | XF63 | TC-1 |
Népszerűbb nevén Panzergrau. Álcázó alapszín 1940-1943 között, amivel felváltotta a korábbi, a Reichswehr által alkalmazott két szín kombinációjából álló kamuflázs-sémát (lásd feljebb!) (bevezetés: Heeresmitteilung 1940, Nr. 864, kelt. 1940. június 31-én) | ||||||
7027 Sandgrau | X809 | 187 | – | 2103 | – | – |
Harcjármű álcázószín (afrikai hadszíntér, 1942. május – 1943. május), amelyre rendszerint 1/3-2/3 arányban szabálytalan foltokat képezve hordtak fel Gelbbraun alapszínre. (1942, Nr. 315 dated 25th March 1942.) A krétai hadműveletek során is ezt a színt alkalmazták (Heeresmitteilung 1942, Nr. 600). Számos Afrikába érkező, eredeti gyári festésű (Schwarzgrau, RAL 7021) járművet láttak el Sandgrau álcázó festéssel. Legalább két Panzerkampfwagen III Ausf. N (7,5 cm KwK L/24) „Dunkelgelb nach Muster” alapfestésű páncélost láttak el Sandgrau álcázófoltokkal. |
||||||
7028 Dunkelgelb | X805 | 94 (72?) | – | 2095 | XF55 | H403 |
Az első szabványos színárnyalat, amelyet mezőgazdasági gépek festésére fejlesztettek ki. Hadi alkalmazása 1942 októberében kezdődött, mint álcázó szín („foltozó-szín”). Harcjármű álcázó alapszín 1943. február – 1944. október Álcázó szín („foltozó-szín”) Olivgrün alapon, 1944. november – 1945. május Álcázó szín („foltozó-szín”) Rotbraun alapon, 1944. november – 1945. május |
||||||
Dunkelgelb nach Muster | – | 83 | – | – | TS-3, XF60 | TC-3 |
Másik szabvány színárnyalat, amelyet hadi alkalmazásra terveztek. Harcjármű álcázó alapszín 1943. február – 1944. október. A Dunkelgelbnek számos árnyalata létezett. Álcázó szín („foltozó-szín”) Olivgrün alapon, 1944. november – 1945. május Álcázó szín („foltozó-szín”) Rotbraun alapon, 1944. november – 1945. május |
||||||
7031 Blaugrau | – | 27 (144?) | 79 | – | – | – |
7033 Grüngrau | – | 115 | – | – | – | – |
A járművek belsejében a sebességváltómű festésére használt színárnyalat. | ||||||
7035 Hellgrau | – | 196 | – | – | – | – |
8000 Gelbbraun (Grünbraun) | X803 | 118+93 | 380 | 2099 | – | TC-2 |
Harcjármű álcázó alapszín (afrikai hadszíntér 1941. március – 1942. április), amelyre rendszerint 1/3-2/3 arányban Graugrün álcázó foltokat festettek. Számos az afrikai frontra érkező páncélost festettek át erre az árnyalatra. A festék lepattogzásával az eredeti Panzergrau alapszín újra láthatóvá vált. (Heeresmitteilung 1941, Nr. 281.) | ||||||
8002 Erdgelb Nr. 17 | X801 | 186+94 | 380 (?) | – | – | – |
„Föld-sárga” árnyalat, amelyet a Reichswehr-féle háromszínű álca-séma részét képezte (Buntfarbenanstrich) 1918 júliusától kezdődően. | ||||||
8002 Signalbraun | X801 | 186+94 | 380 (?) | 2100 (?) | XF52 (?) | – |
Álcázó szín („foltozó-szín”),amelyet a Dunkelgrau alapszínre hordtak fel 1/3-2/3 arányban, 1935 – 1939 között. Ne keverjük össze a modern RAL 8002 Signalbraun-nal! | ||||||
8010 Braun Nr. 18 | – | 160 | 383+86 | – | – | – |
Az 1918 júliusában bevezetett Buntfarbenanstrich háromszínű álcázó-séma barna árnyalata. | ||||||
8014 Braun Nr. 18 g | – | – | – | – | – | – |
Az 1932-es Reichswehr-féle háromszínű álca-séma (Buntfarbenanstrich from 1932.) egy másik lehetséges barna árnyalata. | ||||||
8017 Rotbraun (Schokoladenbraun) | X807 | 160 (177?) | 81 | 2096 | XF64 | TC-6 |
Álcázó szín („foltozó-szín”) Dunkelgelb alapon, 1943. február – 1944. október Álcázó szín („foltozó-szín”) Olivgrün alapon, 1944. november – 1945. május |
||||||
8020 Gelbbraun | X808 | 93 (63+93?) | 16 | 2102 | XF57 | H79 |
A Grünbraun (RAL 8000) színt váltotta fel az afrikai hadszíntéren, mint harcjármű álcázó alapszín (1942. május – 1943. május). A Gelbbraun (RAL 8020) alapszínre rendszerint 1/3-2/3 arányban Sandgrau álcázó foltokat festettek. (Heeresmitteilung 1942, Nr. 315, kelt. 1942. március 25-én). Krétán is alkalmazták. (Heeresmitteilung 1942, Nr. 600). | ||||||
8027 Lederbraun | – | 63+250 | 84 | – | – | – |
Bundeswehr által 1984-ben bevezetett háromszínű álcázó-sémában (Fleckentarnanstrich) az álcázó-szín („foltozó-szín”) szerepét játszó barna árnyalat. | ||||||
9001 Cremeweiss | – | 41 | 5 | – | – | – |
Bundeswehr által harcjárművek belsejének mázolására, illetve taktikai jelzések, toronyszámok felfestésére használt fehér színárnyalat. (Lehetséges, hogy a Wehrmacht is ezt használta) | ||||||
9002 Grauweiss | – | 28+34 | 5+371 | – | – | – |
A legvalószínűbb Wehrmacht által harcjárművek belsejének mázolására, illetve taktikai jelzések, toronyszámok felfestésére használt fehér színárnyalat. | ||||||
9005 Anthrazit | – | 85, 33 | 302 | – | – | – |
9010 Weiss | – | 34 | 5 | E 0053 | XF2 | H11 |
9011 Schwarz | – | 33 | 8 | E 9983 | XF1 | H12 |
9021 Teerschwarz | – | – | 6 | – | – | – |
Bundeswehr által 1984-ben bevezetett háromszínű álcázó-sémában (Fleckentarnanstrich) az álcázó-szín („foltozó-szín”) szerepét játszó fekete árnyalat. |
Források:
www.panzerworld.net/colours.
Kapcsolódó cikkek: –